Sushi

Categories Diverse retter

Sushi

Min eldste datter er veldig flink å lage sushi så hun laget det til her hjemme og jeg var hjelpekokk. Mange forbinder sushi med rå fisk, men sushi kan bestå av mye annet. 

All rå fisk som skal brukes til sushi må vær fryst i minst ett døgn på -20 grader for å drepe eventuelle bakterier og parasitter. Dersom du kjøper fisken i store stykker, bør du også sjekke den for synlige parasitter etter frysing. Norsk oppdrettslaks har ingen parasitter og kan brukes rå og ubehandlet. Når sushien er ferdig bør den spises innen ca 6 timer. 

 

Som sagt kan sushi bestå av mye annet enn rå fisk, vi brukte; 

Kyllingfilet

Laks

Scampi

Crab sticks

Avokado

Agurk

Vårløk

Sushiris

Sushi tang

Soyaolje

Dressing med chili 

Wasabi 

Og så burde vi hatt ordentlig syltet ingefær, men det fikk vi ikke tak i (den de har på vanlig butikk syns jeg er helt forferdelig, men det er sikkert en smakssak). Jeg pleier å kjøpe på innvandrerbutikk, der kan man kjøpe store glass med mye bedre ingefær.

Start med risen, følg bruksanvisningen på pakken (her kan det finnes individuelle forskjeller). Den risen vi brukte (blue dragon sin) skulle skylles grundig først, så stå i bløt i 20 min. Deretter kokes opp og stå å trekke til alt vannet er borte.

 

Så skjærer en opp kyllingen i tynne striper og ruller de i olje og sesamfrø før en steiker de igjenom.

 

Så skjærer man opp laks, crab stiks, agurk, avokado, og løk i lange tynne biter og har de på et fat.

 


 

I bakgrunnen  på bilde kan du se blue dragon sin vinedikk og soyasaus sistnevnte er ikke glutenfri, men det finnes glutenfri soyasaus av andre merker. Den opprinnelig japanske soyasausen var ikke hvete i, jeg syns nesten den er best.

 


 

Når en lager sushi må en ha tang og en matte som man legger maten på og ruller det sammen med. Fordel litt ris på tangen, og fyll den med det du liker og tror passer sammen. Her er det bare fantasien som setter grense.

 


Her er det laks, avokado og agurk i tilegg til risen.

 


 

Man bruker matten til å hjelpe en å få rullet de godt sammen.

 

 

Her er den ferdig rullet. Start forsiktig, og få alt innholdet i midten, på slutten legger du litt press på, og limer risen godt sammen slik at rullen blir kompakt. Det kan lønne seg å la rullen stå litt før du starter å skjære i den, da har fuktigheten fra risen trukket litt inn i tangen, og den er ikke så “seig”.

 

 

 

Kylling, agurk, avokado og vårløk. I tillegg lagde vi med crabsticks og scampi, jeg elsker avokado, så jeg hadde det i alle 🙂 Dette kan man bestemme helt selv!

 


 

Det ferdige produktet, på noen har jeg tatt på litt chillimajones, som gir en ekstra liten “smakssnert”.
 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *