Wokket laks med dill og dal

Categories Fiskeretter

Wokket laks med dill og dal

Denne retten ble til for jeg var fullstendig utslitt etter en herlig trimtur på sykkel. Da måtte middagslaging gå fort og uten noe særlig arbeid.

1 laksefilet (eller annen fisk eller skalldyr)

1 bit blomkål

1 bit brokkoli

1 bit spis paprika

1 vårløk

1 nepe

1 bit squash

Men som alltid, bruk det du har og liker. Det hender jeg bruker frosne wok grønnsaker, men det som er det negative utenom smaken, er at når en har frosne grønnsaker i en Wokpanne så blir pannen veldig avkjølt og de blir nesten kokt i stede for wokket. Vil en bruke frosne grønnsaker, så bør de enten være tint eller ta svært lite i pannen om gangen.

Ca 1 ts tørket dill (fersk dill kan med fordel brukes om en har).

1 ts tørket gressløk

Ca 1 ts salt

1 krm pepper

12 ss sesamolje (Den gir utrolig god smak, men har du det ikke så bruk en annen. Sesamolje får en kjøpt på de aller fleste butikker med litt større utvalg).

Rens og del grønnsakene i passe store biter.

Ha olje i en wok/teflonpanne og la den bli litt varm. Begynn med de grønnsakene som trenger lengst tid, i dette tilfellet: blomkål, brokkoli, nepe, paprika, vårløk og squash. Laksen skjæres opp i litt gode stykker og wokes i til slutt med minst mulig omrøring, så bitene holder seg hele. Ha i krydder og salt og server gjerne med rømme/kesam/naturell yoghurt og poteter, ris eller pasta til. Når jeg lager wok har jeg så mye grønnsaker at jeg ikke savner poter eller annet tilbehør.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *