Last Updated:

Nam nam stenda-lam

Categories Kjøttretter

Jeg er så heldig å bo i nærheten av Stend Gardsbutikk i Rådal, der selger de økologisk og kortreist mat. Denne gangen lot jeg meg friste til å kjøpe kjøtt av lam, og det var utrolig godt. De kalte det for indrefilet, men for meg så det mer ut som sadel, med ytrefilet fortsatt på. Det er nok gjort med viten og vilje, for med beine på ble resultatet helt perfekt, det beste jeg har smakt på veldig lenge. Så bor du i nærheten eller har tilgang til slikt kjøtt, kan jeg anbefale det på det varmeste.

Jeg kjøpte et stykke som var passe til to personer. Skar opp 1 løk, en gulrot, litt paprika i store biter og la det i en hau i en ildfast form. På kjøttet tok jeg frisk rosmarin, salt og pepper på begge sider. Så la jeg kjøttet opp på grønnsakene og helte litt vann på sidene.

Oven stod på ca 180 g og jeg satte det midt i ovnen. For en gang skyld brukte jeg steketermometer, som egentlig hører til sjeldenhetene. Likevel vil jeg si at det er et svært nyttig redskap som gjør at man lett unngår at kjøttet blir for mye steikt og blir tørt og seigt. Jeg måtte fylle på med vann i den ildfaste formen noen ganger, så jeg holdt et øye med termometeret samtidig, og passet på at temperaturen ikke ble for høy.

Saus

Bruk kraften som er på kjøttet til å lage saus av.

Ca 3 dl kraft

1 ss maizena

½ dl fløte/melk/kokosmelk eller lignende.

Ca ½ buljongterning (siden kraften kan være forskjelig, må en gjerne bare smake seg til når det er passe smak)

Rosmarin som er finhakket

Salt og pepper etter smak og behag. Det kan sette en ekstra spiss på sausen å ha litt brunost eller geitost i den.

Jeg brukte grønnsakene som jeg hadde steikt steiken sammen med, men det blir nok bedre grønnsaker om du koker eller woker nye.

Klikk her for link til stend gardsbutikk

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *