Ertersuppe og erterstuing

Categories Supper

 

Ertersuppe

Ertersuppe kan lages på flere måter. Og det er svært billig, god, næringsrik og kalorifattig mat.

Jeg bruker å legge erter i bløt. Da kjøper jeg gjerne flere pakker med både gule og grønne erter og legger de i bløt hver for seg. Erter bør ligge et døgn i bløt, så bør de skylles og deretter settes på kok hver for seg. Hvor mye du lager, avhenger selvsagt av hvor god plass en har i fryseren. Men jeg liker å være litt effektiv og forberedt og derfor gjør jeg det slik. Ertene bør koke 2- 3 timer.

De grønne ertene bruker jeg å lage ertestuing av, og så fryser jeg de i porsjonsposer. Kan være lurt å skrive med sort sprittusj på posen før en tar noe ned i posene. For i dag tok jeg ut grønne erter i stedet for gule, så da ble det grønn ertersuppe *S*

Gul ertene lager jeg suppe til den dagen av og så fryser jeg ned bare erter (ikke kraft eller vann) til neste middag.

Til ertersuppe bruker jeg:

Ca 4 personer

Ca 250 gram gule erter som er ferdig utvannet (du kan kjøpe ferdige utvannede erter, og en kan selvsagt også bruke kikerter eller grønne erter)

Ca 5 dl kraft eller vann (bruker en vann må en ha 1 terning buljong)

2 gulrøtter (poteter kan også brukes)

Salt kjøtt eller pølse (kan sløyfes)

Smak til med salt og pepper(saltet varierer fra hvilke kraft en bruker, eller om en bruker vann)

Det passer godt å ha flatbrød til.

Erterstuing

Ca 250 g grønne erter som er godt kokt

1 ts salt

2-3 ts sukker

1 ss smør i fast form(mange vil ikke ha smør i, men det gjør susen)

Skal bare puttre litt så er den ferdig

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Ertersuppe og erterstuing

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *