Hjemmelaget lasagne

Categories I ovnen

Hjemmelaget lasagne

Trodde du at lasagne tok lang tid å lage fra grunnen av? Vel, det trenger det ikke å gjøre.

4 personer

1 pk kjøttdeig eller karbonadedeig som er mindre fett i.

1-2 fedd hvitløk(en kan kjøpe glass med knust hvitløk, da bruker du 1 ts)

½ løk om du ønsker det (setter gjerne en ekstra spiss på maten, men jeg bruker det vanligvis ikke)

1 ts salt

½ ts pepper

Olje eller smør til å steike i

Steik kjøttedeigen og ha i løk og krydder

Ca 6-8 lasagneplater (glutenfrie eller speltplater får en på helsekostbutikker. Har faktisk sett at de har glutenfire på noen dagligvarebutikker, tommelen opp for det)

Liker du chili kan gjerne du ha det i (Jeg for min del, bruker ikke det. Men det gir en god smak)

Til saus

4 dl vann(du kan bruke bare melk om du ønsker det)

2 dl melk/fløte(uten melkeprodukter kan en bruke soyamelk/soyafløte/kokosmelk)

1/2 lite glass/boks med tomatpurré(kan også bruke knuste tomater på boks)

2 ss hvetemel(maizena eller maizena jevner :glutenfri)

2 -3ts provence krydder(får du kjøpt i de aller fleste butikker og kan brukes i det meste )

1/2 buljongterning eller 1 ts suppebuljong

Ca 1 ts salt

½ ts pepper

1 krm chilipepper (valgfritt)

3-5 dl revet/delt i biter ost(soyaost om du ikke skal ha melkeprodukter. Fikk et tips om at meny også har den)

Fremgangsmåte

Kjøttedeigen skal steikes med løk og krydder.

Ha melk/ vann kaldt sammen med hvetemel/maizena, krydder, tomatpurré/knustetomater og la det koke opp under omrøring Når det skal inn i steikeovnen må ikke sausen koke så lenge som ellers, som er minst 10 min. Men la det gjerne putle i 5 min.

Når sausen er kokt opp, tar man halvparten av osten i sausen. Ha i kjøttdeigen og smak om det er passlig krydderet.

Bruk en ildfast form med høy kant, smør.

Ha i litt av kjøttsausen i bunnen, ha så lagvis lasagneplater og kjøttsaus i formen.

Til slutt tar du så mye ost du ønsker opp på lasagnen (kan vente med osten på toppen til den begynner å bli ferdig) Jeg bruker å ha folie på til det er ca 10 minutter igjen av steiketiden.

Steik på 200g i ca 40 minutter la den hvile 5-8 minutter på benken før servering.

Server med salat og eventuelt brød

5 kommentarer

5 thoughts on “Hjemmelaget lasagne

  1. tusen takk for nydelig mat, min kjære mor. har aldri smakt noe lignende.
    hilsen din vakre og kule datter

  2. Du verden:-) Den nye TV-Kokken? Mektig imponert over tiltaket ditt, Randi, og ikke minst resultatat! Klem fra Tore W.

  3. Anonym: Jo tusen takk Tore. Er faktisk veldig overasket over at min datter som egentlig ikke liker mat skriver noe slikt. Enten er hun meget vellopdratt(og det er hun selfølgelig ;-)ellers må hun ha likt den ja. Hun spiste faktisk like mye som meg og det har knappt skjedd før.

  4. Marte: 😉 Siden jeg er grundig i alt mitt arbeid, så er det klart dere også er blitt veloppdragne 😉 Takk for oppskriften Marte, du er veldig flink

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *