Laks i folie eller ildfast form

Categories Fiskeretter

 

Laks i folie eller ildfast form

1-2 Laksestykker beregnes pr. person

(lager jeg til bare meg, tar jeg fisken i folie, hvis det er til flere legger jeg den i ildfast form og har folie over. Om sommeren lager jeg pakker med fisk som jeg har på grillen.)

Ha på gressløk, vårløk, dill eller lignende.

Brokkoli, paprika eller de grønnsakene en ønsker. Det kan være lurt å skjære grønnsaker som trenger lang koketid, opp i tynne biter.

Litt smør eller olje opp på fisken(bruker du smør, er det salt i og da trenger en ikke salt på, men olje er uten salt og da kan det være lurt å ha på litt salt)

Sett i steikeovnen i ca 20 min på 200 g, kommer ant på hvor store stykkene er. Blir de stående for lenge i ovnen, blir fisken tørr.

Du kan selvsagt velge å koke, wokke eller ha salat til i stedet for å ha grønnsakene i folien.

Det passer godt med litt rømme til, et alternativ kan være å bruke en salat med rømme i. Som denne under

Grønnsakssalat

Her er det en oppskrift til ca 4 personer som tilbehør til for eksempel laksen. Men salaten kan brukes for seg selv med for eksempel laks eller egg og da er den til 2-3 personer.

1/2 kokt/forvellet blomkål del i små bunter og avkjøles

1/3 løk hakkes

1 fedd hvitløk presses i hvitløkpresse

1 stilk stangselleri kuttes i små biter

Litt chili (har du ikke chili kan du bruke chilipulver)

Litt sylteagurk etter ønske hakkes opp

1/3 boks rømme(tåler du ikke rømme, kan du bruke mer majones og ha lime i)

Ca 1 dl majones

Smak til med salt og pepper

Bland alt sammen og smak til med salt og pepper.

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *