Gluten og melke frie Amerikanske pannekaker

Categories Glutenfrie bakevarer

 

2 store egg

2 dl soyamelk/rismelk  eller melk om du tåler det(jeg brukte soyamelk, og det funket veldig bra)

150 g glutenfritt mel (jeg brukte Toro sitt lyse mel)

1-2 ss sukker

1 klype salt

1 ts vaniljesukker eller aller helst ekte vanilje

1 1/2 ts natron

smør til steking

Ha eggene i en skål og tilsett melk, og mel vekselvis og rør godt med en visp mellom hver gang man har i mel og melk. Tilsett så salt, vaniljesukker/vanilje og natron, og bland det godt i deigen. La deigen hvile i  noen minutter før man begynner å steike pannekakene. Ikke ha alt for sterk varme, da får ikke kakene tid å svelle på pannen og de blir brent. Han som var fra Amerika sa at de brukte å lage store pannekaker, men jeg ser på alle bilder på nette at disse er små. Men lag så store pannekaker du ønsker, personlig synes jeg nå de små er litt søte og utenom det vi bruker å lage.

Pannekakene skal i følge min venn serveres med smør og lønnesirup rykende varme. Og man skal ha to kaker med masse lønnesirup på, både i midten og opp på :-))))). I fare for å virke uhøflig med å ta masse bilder av maten, ble det ingen bilder av pannekakene, men til helgen kommer min datter og da skal jeg lage pannekaker til henne å legge ut her på dette innlegge 🙂

 

 

 

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Gluten og melke frie Amerikanske pannekaker

  1. Pannekaker er godt, jeg tror jeg må ha litt selv snart. Kanskje bananpannekaker må prøves faktisk. Vi pleier å vanlige, med bacon 🙂

  2. Jeg spiste sånne små og litt tykke pannekaker når jeg bodde i Texas. Der har de egne pannekakehus, hvor man kan kjøpe pannekaker i utrolig mange varianter. Lønnesirup hører med “over there”, og det var faktisk godt 🙂

  3. margarites: Der ser du, det kan kanskje variere hvor man bor i usa for hvordan man lager pannekakene? Men en ting er nok uansett en fellesnevner, og det er lønnesirupen. Den er bare magisk god SMIL

  4. Haha, måtte inn og se hva du mente med den kommentaren…og her var de da, men HEEEEEELt forskjellige fra mine 🙂 🙂 Lurt å blogge glutenfritt, mange som trenger inspirasjon der 🙂 God lørdag, med eller uten pannekaker, her blir det uten 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *