Tradisjonsmat, kålruletter

Categories Alle oppskrifter, Diverse retter, Retter med kjøttdeig

Kålruletter var vanlig å ha til middag om høsten da jeg vokste opp, de er tradisjonsmat som jeg innbiller meg en hadde i hele landet. De er gjerne ikke så vanlig på middagsbordene lenger, men jeg synes å se en interesse for gamle retter igjen, noe jeg synes er utrolig gøy.

 

Til 9-10 kålruletter 

1/2 kg karbonadedeig eller kjøttdeig

1 egg

1/2 ss potetmel

2-3 ss vann

1/2 løk

1/2 ts tørket ingefær

1/2 ts muskatnøtt

salt

pepper

1 ss buljongpulver

8-10 kålblad

Bomull hyssing

1 liter kyllingkraft/ 1 liter vann 4 terninger buljong

Finhakk løken og ha den i en bolle sammen med deigen, krydder, salt, potetmel, buljong, egg og vann,. Bland alt godt sammen.

Det kan variere hvor mye vann og potetmel man må bruke etter hvilken deig man velger, men blandingen skal være lett å forme.

 

Ta  blader av kålen forsøk å få de så hel som mulig, og ha de i kraften noen minutter slik at de blir myk, ta de opp og avkjøl litt. Klipp hyssingen opp i litt lange biter og lag sløyfer på de.

 

Ta de myke kålbladene og ha en klump med deig i.  Brett sammen, og tre på hyssingen og knyt den litt rundt.

 

 

 

Ha de så i den kokende kraften, la de få trekke/småkoke i 15-20 minutter.

Når de er ferdig kokt leger man de på et fat, og klipper bort tauet før man serverer kålrulettene.

 

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Kålruletter #kålruller #kål #kjøttdeig #tradisjonsmat #Middag #Godt #Sunt #Middagstips #Norsktradisjonsmat #morsmiddag #matfragammledager #Norsk #Norsktradisjon #blogg #bloggtoppen  # Glutenfritt #melkefritt #allergivennlig #matfrabunnen #Hjemmalaget

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *