Last Updated:

Forvunnede karbonader og Spanske kjøttboller

Categories Kjøttretter, Retter med kjøttdeig

I helgen var jeg så heldig at jeg fikk låne Potter av bonusfamilien min, vi har kost oss veldig. Men  den rakkeren klarte å lure seg usett ut på kjøkkenet å spiste et helt kilo med hjemmelagde karbonader av lam 🤣🐶. Hell i uhell så hadde jeg også lagd Spanske kjøttboller, så da ble det dagens middag.

Potter måtte ha seg en blund på sofaen etter middagen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 pakke kjøttdeig eller karbonadedeig, etter min mening blir det ekstra godt med kjøttdeig av lam.

1 liten løk

2 fedd hvitløk

1 egg

1/2 ss buljong pulver

2 ts spisskumen

2  ts røykt paprika

2 ss hakket persille eller man kan bruke tørket persille

1 ts chili

pepper

1/2 ss potetmel

Ca. 1/2 dl vann. Hvor mye vann man trenger i deigen kommer litt ant på hvilke deig man velger å bruke, da det er stor forskjell på de forskjellige kjøttdeigene/karbonadedeigene.

Etter min mening skal det ikke være synlig biter med løk i kjøttboller, dette gjør man selvfølgelig som man selv ønsker. Ha løk og hvitløk i en blender sammen med vannet, og la den gå til det er helt glatt og uten biter. Har du ikke blender finhakker du løken.

Ha deigen, løken, krydder, egg og buljong i en mikser eller for hånd i en skål, og bland alt godt sammen.  Stek en prøvekake for å se om du synes den er passe salt og krydrer for deg, vi har alle ulike preferanser med hvor sterkt og salt man ønsker maten.

Jeg hadde et lite strø med parmesan på

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tomatsaus:

1 liten løk

2 fedd hvitløk

1 boks knuste tomater

Ca. 1/2 dl vann til å skylle ut av boksen med og bruk gjerne det avkokte vannet fra pannen du steiker bollene i

1 buljongterning(sjekk om den er glutenfri om du trenger det)

2 ts oregano

2 ts spisskumen

1/2 -1 ts chilipepper

Pepper

Salt

Sukker ved behov. Noen typer knuste tomater er veldig syrlige, og det var den typen jeg brukte i dag, så jeg måtte ha rundt 1/2 ss sukker for å balansere ut sausen.

Rens og del løken  og surr den i smør eller olje. ha på tomatene og steikeskyen/vann, krydder og buljong, og la det få koke i en stund (10-15 minutter). Smak om du trenger sukker, salt og pepper. Bruk gjerne en stavmikser å lag sausen glatt. Sausen var så pas tykk i seg selv at jeg ikke trengte å jevne den. Synes du sausen er for tynn blander man litt maizena ut i litt vann og heller på under omrøring, og gir det hele et oppkok.

#Spanske #kjøttboller #middag #middagstips #glutenfri #melkefri #morsmiddag

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *