Shepards pai vegetar

Categories På sparebluss, Vegetar mat

Shepards pai er en typisk Engelsk rett der man bruker det man har, altså restemat. Det fine med denne retten er at man kan tømme kjøleskapet for rester av grønnsaker, poteter, kjøtt, takokjøttdeig osv. og bruke i denne retten. Jeg hadde tomatsaus etter de Spanske kjøttbollene og bønner i fryseren, så derfor ble det denne varianten i dag. Man kan bruke tomatbønner også, da er det jo allerede saus på bønnene. Og det er helt lov å ha i kjøttdeig om man ikke er så begeistret for vegetar varianter. Jeg tror dette vil være en suksess middag hos barna.

Til rundt 4 personer:

Her finner du oppskriften på sausen jeg brukte, men bruk det du har eller liker å bruke feks. ferdig pastasaus. Lag/kjøp rundt 5 dl saus

Grønnsaker man måtte ønske å ha, jeg hadde blomkål, brokkoli og squash og 1 boks brune bønner.

Potetmos  eller rotmos til rundt 3 personer. Jeg brukte 4 poteter og 1/2 sellerirot, rundt 50 gr smør, pluss salt og pepper. Man kan bruke søtpoteter også.

Man renser og koker poteter og sellerirot, heller av vannet og har i smøret, så bruker man en potetmoser å mose grønnsakene, tilsett salt og pepper.

Så finner man en ildfast form og har sausen, grønnsakene og bønnene i, så har man potet/rotmosen opp på. Ønsker man ost på toppen bruker man det.

Steik formen midt i ovnen på 220 grader i 15- 20 minutter.

Spis det som den er eller ha brød, salat eller annet til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#Vegetar #meat #free #monday #Shepards #pai # Rester #Tøm #kjølsekapet #reste #torsdag #middagstips #morsmiddag #sunt #godt #Glutenfri  #laktosefri

2 kommentarer

2 thoughts on “Shepards pai vegetar

  1. Takk for opskrift! Har arkivert den, lettvint og tar kort tid å lage, og noe “alle ” liker…
    Jeg lager den vegetar da

    1. Selv takk. Denne kan nok tilpasses så alle kan spise den så alle liker middagen. Vegetar var helt nydelig variant, jeg spiste både til middag og kvelds 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *