Smultringer hører julen til, men det er ikke så enkelt å få det til når de må være både gluten og melkefri. Men jammen meg tror jeg at de ble veldig bra. Når sant skal sies så husker jeg ikke hvordan vanlige smultringer smakte, men det smakte godt. Jeg skal fryse de så de holder seg ferske til julaften. Denne oppskriften har jeg gjort noen  justeringer på, den er  fra kokeboken jeg hadde på husmorskolen fra Cappelen, den regner jeg med er utgått for minst 30 år siden. Jeg måtte bruke mer glutenfritt mel en det som stod i oppskriften så denne er justert.

 

2 egg

175 g sukker

1.5 dl alternativ fløte som du tåler

1.5 dl alternativ yoghurt

1/2 ts kardemomme

Revet skal av 1/2 sitron

2 ts saft av sitron

1/2 ts hornsalt

Flott fett 450 g Toro lyse eller det glutenfri melet man ønsker å bruke.

450 g Toro lyse eller det glutenfri melet man ønsker å bruke.

Sukker til å rulle smultringene i.

 

 

Rasp sitronen og press ut sitronsaft.  Pisk egg og sukker hvitt(eggedosis), ha i melet, og rør i rømme, fløte sitronskall og

saft samt hjortesalt. Bland alt godt sammen, deigen er bløt, og skal være slik, da er det rom for å ha mel på benken når man ruller de ut. La den stå i kjøleskapet helst til dagen etter. Jeg forsøkte å lage runde ringer, men det var dønn umulig å få de fine siden deigen er så løs, så jeg gikk for å lage sløyfe, det fungerte fint. Da rullet jeg pølser å delte den opp i biter, og lagde sløyfer. Så la jeg en og en på tresleiven, puttet sleiven i gryten, og snudde sleiven. FOR GUDS SKYLD, IKKE TA I FETTE! Da får du brannskader så det holder, så vær forsiktig!

Bruk Flott fett i en panne eller frityrkoker, det er helt sikkert mulig å gjøre dette i air fryer, men mulig de blir mer tørre uten fett. Men dette vet jeg ikke, jeg har ikke air fryer. Når det freser rundt en tresleiv er fettet varmt nok, da har man i to til tre smultringer av gangen, når de flyter opp, snur man de. De blir fort ferdig. Legg de i en skål med sukker og vend, med en gang man tar de ut, legg de så på rist.

 

Røren skal være løs

 

Kna deigen sammen med litt mel, etter den har stått kjølig natten over

 

 

#smultringer #hjortebakels #Julekaker #Uten # #gluten #melk   #Jul #advent #fest  #enkelt #godt #Middagstips #middag #morsmiddag #glutenfri #melkefri #tradisjonsmat Hjemmelaget #mat #fra #bunnen #av #Tradisjonsmat

2 kommentarer

2 thoughts on “Smultringer uten melk og gluten

    1. For det blir en veldig god smak av sitron. Når det er så mye fett og sukker i en deig, så balanserer man litt ut med noe syrlig. Men du kan bare kunne ut om du ikke ønsker det. Jeg for min del bruker ofte lime, for jeg kjøper sjelden sitron, men lime er jeg avhengig av 😍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *