Last Updated:

Scaampi med chilimarierte grønnsaker og et fjell av ris

Categories Blogg, Fiskeretter, Skalldyr

De er så godt når man er samlet,  og man kan se en film, spise god mat å kose oss.  Det ble Miriam og jeg som stod for middagslagingen i går, noe kjekkere en å lage mat med min familie kan jeg nesten ikke gjøre. 😍

Miriam elsker scampi, og da hadde Marte og Karianne kjøpt inn det.

Til 4 personer

1 pakke scampi ferdig renset. Personlig synes jeg at de helt naturelle er best på smak , men mest arbeid

1/2 pakke kamskjell vi hadde etter forresten på julaften

4 hvitløksfedd met eller mindre etter ønske

2 røde chili

1 ss hvitvinseddik

2 ss olje

1 lime

12 løk

Ca. 1/2 blomkål

1 paprika

1 lite brokkolihode

1/2 pakke brekkbønner

1/2 squash

4 vårløk

Ca. 1 ss chilisaus

2 ss sesamolje

salt

pepper

Ha scampi og renset og delt chili og hvitløk i en skål eller pose, ha på olje, hvitvinseddik og saften av en lime. La det hele stå så lenge du har tid til, helst over 3o minutter.  Det fikk ikke jeg gjort siden jeg ikke viste jeg skulle lage middag 🤣kok ris etter paknings beskrivelse.

Rens og del alle grønnsakene, stek de på middels varme til alle er nesten myke. Ha på chilisaus og sesamolje, salt og pepper.  Ta en ny steikepanne, ha smør eller olje på pannen og steik kjapt litt og litt scampi, så pannen ikke blir så nedkjølt at scampien blir kokt i stedet for steikt. Litt saus/væske blir det, hell den over grønnsakene. Når all scampien er steikt har man kamskjellelene på pannen, de trenger ikke mer en 1 minutt på begge sider.

Vil du lage risen som et lite fjell, så har man den inn skål og lar den stå litt.

Server alt hver for seg,  eller som jeg har gjort alt på et fat.

Vil du følge bloggen, trykk HER  Du må gjerne dele innlegget om du ønsker det

Bilden er tatt av min flinke datter Marte 💖

#scampi #1juledag #lett #god #julemiddag #morsmiddag #middagstips middag#sjømat #mat #mat #fra #bunnen # hjemmelaget #naturlig #glutenfritt #melkefritt

 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Scaampi med chilimarierte grønnsaker og et fjell av ris

  1. Denne skulle jeg ha visst om før… da skulle jeg ha laget den til de besøkende i julen… når det gjelder scampi, hvilke kjøper du? Ferdige eller urensede rå?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *