Røykelaks med siste rest av akevitten i sausen

Categories Fiskeretter, Tips til restemiddag

Som dere nok har fått med dere så er jeg veldig opptatt av å ikke kaste mat og drikke, så da må man bruke opp den siste klunken av akevitt også 😂. Det skulle vært hjortekjøtt på menyen, men det tok for lang tid å tine, og jeg var sulten. Siden jeg har vært borte, så åpnet jeg skap og skuffer for å se hva jeg hadde. I kjøleskapet hadde jeg røykelaks av ypperste kvalitet og  fløte, og i skapet var det en slant akevitt, og i fryseren hadde jeg rosenkål. Litt av et sansurium, men du verden så godt det ble, så denne anbefaler jeg å forsøke. Hva man har til kan man velge, men jeg hadde kokte poteter for det var det jeg hadde.

1 beger fløte (laktosefri) Man kan også bruke alternativ fløte da får man en litt annen smaksvariant

1 drammeglass akevitt

Ca. 300 g røykelaks

Ørlite pepper

Rosenkål

Jeg hadde fløten i steikepannen med høy kant, hadde i akevitten og ørlite pepper. Deretter tok jeg skinnet av laksen og delte den i stykker og hadde den i sammen med det andre i pannen. Etter rundt 5-8 minutter var retten ferdig.

Noe bedre mat har jeg knapt smakt, så moralen er at man kan lage god mat av lite om man bare har gode råvarer.

#røykelaks #røykt #laks #fisk #godfisk #Middag #middagstisp #fiskemiddag #akevit #middags #ideer #morsmiddag #Mors #middag #reker #torsk #ørret #Røykt #blåkveite #sei #Fiskepudding #melkefri #Glutefri #laktosefri #Eneklt #kjapt

2 kommentarer

2 thoughts on “Røykelaks med siste rest av akevitten i sausen

  1. Denne retten har jeg gledet meg til hele romjulen. Jeg var syk både før og etter jul så det har blitt så som så som så med julemiddager. I dag skal jeg lage den til Jan og meg og jeg gleder meg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *