Reprise

Categories Blogg, Dikt av Ove

God morgen og snart god helg. Oven sendte meg et dikt sist uke, og det syntes jeg var så aktuelt at jeg la det ut mandag.  Oven ble litt fornærmet(han ble ikke det, bare overasket), og skrev en reprise 😂.   For hva er vel en fredag, uten fredags dikt?

Reprise

Jo, det er som en fredag, uten verneplikt.
For redaktøren publiserte diktet på mandagen, i stede,
noe som etterlot skribenten, i ytterste villrede.

Ja, som en nødløsning, jeg denne gangen vil vise,
at det ikke bare er på TV, at det vises reprise.
Jeg tar nå et dykk ned i tidligere skrevne dikt,
for å følge opp min selvpålagte, fredags plikt.

Ja, hvem er feilfri på denne jord, mon tro?
Jo, det er de med loven i hånd, som legger sammen 2+2.
De har en mann, som tilfeldigvis har et par aksjer gjemt bort,
men forstod ikke hvorfor pressen slo denne saken opp, så stort.

Når de ser at deres politiske karriere mot sluttfasen går,
de på oppløpssiden, desperat skylden over på andre trår.
For de har da bare vært gift i eks antall år,
så kom ikke her å kall dem for, politikkens sorte får

Utbyttet av aksjene var da ikke så stort, var det vel?
Noen millioner ekstra, viser vel bare at økonomien er på stell.
Men, om den menige mann skulle tjene en krone for mye,
så skal staten ha minst ti kroner igjen, for bryet.

Loven burde i alle fall vært lik for alle og en hver
og sette fokus på de folkevalgte representantene, især.
Og hvordan vil de fremfor Herren, klare å bøye sine knær,
så stivbeint som byråkratiet i Norge er?

Om en kommer fra den andre siden, hvor en har godt betalt
og hvor en selv kan bestemme, hva som er rett og galt.
Da viser forskjellen mellom kong Salomo og Jørgen hattemaker,
når de ifølge loven, nå etter den samme oppskriften baker.

Hvordan vil dette på sikt vise seg å kunne fungere?
Nei på dette, skal ikke den vanlige mann i gaten, fundere.
Så hvilken oppskrift skal de nå bruke, for å utføre sin borgerplikt?
Jo, de får sette seg ned med penn og papir og begynne å skrive dikt.

Dikt og bilde av Ove Dyrstad 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

8 kommentarer

8 thoughts on “Reprise

  1. Yes, ingen fredag uten Oves fredagsdikt! Du er bare så flink å sette ord på ting og å strø på med humor 🙂 Riktig god helg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *