Randi Iren sin reinsdyrskavgryte

Categories Blogg, Kjøttretter

Du hendelse så heldig jeg var i dag, jeg ble invitert til Randi Iren på middag, og det smakte rett og slett bare himmelsk godt, noe av det beste jeg har spist på lenge. Jeg klarte å lure ut av henne sånn ca. oppskrift. Hun hadde laget mer en rikelig med mat, så det er nok mat til rundt 4 personer.

1 1/2 pakke reinsdyrskav

Smør til steiking

3 sjalottløk

1/2 pakke sopp, man kan gjerne bruke mer om man ønsker

1 beger fløte (hun brukte laktosefri)

Ca.  1 dl vann

4-5 einebær som man knuser lett

1 ss tyttebærsyltetøy

Litt sukkerkulør

Pepper

Salt

Rens og del løken og steik det sammen med reinsdyreskavet i en gryte. Del soppen og la den steike med på slutten, sammen med einebærene. Ha i fløten og syltetøy og la det få koke inn så det blir litt tykt. Ha i litt sukkerkulør, og smak til med salt og pepper.

Potetmosen: 

8 poteter

en god klatt smør

1 dl melk (hun brukte laktosefri melk)

1 dl fløte (hun brukte laktosefri)

Salt og pepper

Rens potetene og kok de til de er møre, sil så av vannet og ha i smøret, bruk en potetmoser  for å mose potetene forsiktig så de ikke blir seig. Et tips er å ikke ha i salt før den er most ferdig. Ha i melk, fløte, salt og pepper til passe konsistens og smak.

Grønnsaker :

Hun hadde brokkoli

Gulrot

Blomkål til

 

Maten var så fristende, så jeg glemte å ta bilde av kokken, så da ble det en bildereprise av Randi Iren.

Som om dette ikke var rikelig, for jeg var så mett at jeg følte som da jeg var høygravid og babyen spente opp i mellomgulvet😁, hadde hun jammen meg masse god bær, og laktosefri is til dessert. Så at jeg trillet hjem var bokstaveligtalt. 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#reinsdyrskav #finnebiff #Finneskav #Skavavrein #reinskav #Viltgryte #Reinskavgrytemedpotetmos #potetmos #Morsmiddag #Matfrabunnen #hjemmelaget #Glutenfritt #laktosefritt

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *