Ramsløksesongen i gang, og jeg har vært å plukket slik at jeg har gull i fryseren.

Man kan ta vare på ramsløk ved å tørke den, ha den i olje, eller å fryse den. Så kan man bruke den til det man ønsker etter hvert.

Det er lurt å la ramsløken ligge i iskaldt vann en stund slik at små kryp blir borte, og så skyller jeg den i rennende vann og legger de på rist så vannet renner av.

Ramsløk i olje:

Har du foodprosessor er det enklest å lage til, da har man olje og ramsløk i den og kjører til det er nokså knust. Jeg bruker også litt salt i, da holder den seg enda bedre i kjøleskapet.

Har du ikke foodprosessor kan du finhakke det å ha det i olje. Ha i så mye olje at det ser ut som det er likt med olje og ramsløk.

Ramsløk i fryseren:

Når jeg fryser ramsløk lar jeg ikke så mye av vannet renne av, for da bruker jeg ikke olje. Jeg kjører den kun som den er i foodprosessoren, og da er det en fordel at det er litt vann i den. Man kan også finkuttet med kniv. Jeg har små porsjoner i plastfolie, du må gjerne bruke bokser. Da kan man ta opp så mye eller lite man trenger, for fryser man det i en pose kan det være vanskelig å få ut en liten bit. Så har jeg alt i en plastskål med lokk og fryser det med.

Tørking av Ramsløk:

Når man tørker ramsløk kan man godt leg hele blad på en rist med matpapir, sette den i stekeovnen på svak varme, mellom 50-75 grader. Det er heller ikke noe i veien for å finhakke de før man tørker.

Tørket ramsløk passer godt som ramsløksalt, altså tørket ramsløk og salt blandes sammen, og man bruker det i eller på mat.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#ramsløk #oppbevare #ta #vare #på #hvordan #bruke #ramsløk #plukk #bruk #naturen #middag #middagstips #morsmiddag #glutenfri #melkefri #plukkselv #Hjemmelaget #matfrabunnen

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *