Last Updated:

Ørret/laks med nykål og syrlig saus med lodderogn

Categories Blogg, Fiskeretter, Saus

Den siste tiden har jeg sett flere som har hatt nykål til middagen, å helledussen så lyst jeg har hatt på det. Endelig rotet jeg meg til å kjøpe det, og det er så godt at jeg kunne ha spist det uten fisken. Lodderogn er ikke noe jeg bruker mye av, men det er en fin avveksling i maten, og her passet den perfekt inn.

Til 2 personer:

Beregn 1-2 stykker filet av ørret eller laks

Salt

Saus:

Til ca. 2 personer

1 1/2  dl fløte eller alternativ melkefri fløte som jeg brukte

75 g smør . Tåler man dårlig melken i smøret kan man klarne smøret, da er det kun fett, og de fleste tåler det mye bedre. Ellers bruker man melkefri margarin

Ca. 1 ss sitron eller lime(jeg synes lime er bedre en sitron, så jeg bruker det)

Ca. 2 ss lodderogn(her er det rom for slingringsrom, så smak deg frem, og gjør gjerne slik jeg gjorde. Ta litt i og litt ved siden av)

Salt

Pepper

Friske urter om du har, jeg brukte gressløk og dill

Kok opp fløte/fløteerstatning og la det få koke inn litt i rundt 5-10 minutter. Del smøret opp i biter og ha i en og en bit i fløten og pisk det godt inn, ikke la den koke. Fortsett til alt smøret er pisket inn. Smak så til med Sitron/lime, lodderogn salt og pepper. Finhakk urten og ha den i.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#tradisjonmat #saus #Tradisjon #steikt #fisk #ørret #laks #sjømat #syrligsaus #syrligsausmedlodderogn #lodderogn #Nykål #tradisjonsmat #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips #søndagsmiddag #Middag #morsmiddag #allergi Hjemmelaget #matfrabunnen

9 kommentarer

9 thoughts on “Ørret/laks med nykål og syrlig saus med lodderogn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *