Nyfisket makrell og hjemme dyrkede poteter!

Categories Alle oppskrifter, Fiskeretter, Grønnsaker

Det er ikke hver dag at jeg ymter veldig høyt om å få spise middag med noen, men denne gangen var jeg nokså direkte. Laila hadde fisket makrell på Tofterøy, og jeg har ikke spist makrell på mange år, og hadde bare veldig lyst på det. Jeg tok med meg hjemmedyrkede poteter og maten ble magisk. Himla du som vi spiste, og etter at vi hadde spist opp fisken, maulet vi potetene. For hjemmedyrkede nypoteter smaker også himmelsk. Dette er tradisjonsmat av første klasse.

 

Makrell hadde vi i hele min oppvekst og mine barn har alltid også spist det, men hvor vanlig mat det er på middagsbordene lenger, er jeg usikker på.

Beregn 1 makrell pr person:

Man kan velge å koke den å spise med en gang, eller som Laila gjorde, å la den ligge natten over i laken noe som er lurt for da trekker den til seg all den gode smakene.

Ca. 1/2 dl 7% eddik

1 ss sukker

1/2 dl salt

6-7 pepperkorn

2 laurbærblad

2-3 nellik spiker (kan sløyfes)

Dill en god kvast (kan sløyfes)

1 l Vann

Kok opp vann i en gryte som er så stor du får plass til all den oppdelte fisken, ha i alle alle ingrediensene og kok opp. Ha i fisken når vanne er på kokepunktet skrur ned så fisken bare trekker til den er ferdig. Jeg anbefaler å la fisken stå i laken til man skal spise eller til neste dag, og spise den kald sammen med varme poteter, rømme og agurksalat.

 

 

Agurksalat:

Ca. 1/2 ss sukker.

1/2 ss eddik, 7 %

Salt

Pepper

Bruk ostehøvel eller  kniv å skjære tynne skiver av agurken. Bland salt, sukker, eddik og pepper i vannet og rør alt godt sammen, ha i den opp kuttede agurken og la alt få stå å trekke sammen til maten er ferdig.

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#makrell #Fisk #Høstmat #Hjemmelaget #matfrabunnen #Selfisket #selvdyrket #Glutenfritt #Sunt #godt #tradisjonsmat

2 kommentarer

2 thoughts on “Nyfisket makrell og hjemme dyrkede poteter!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *