Last Updated:

Min store hobby

Categories Blogg

Interessen for alt som vokser og gror både inne og ute har heldigvis økt veldig, de siste årene. Jeg synes det er tragisk når jeg ser på dagsrevyen at det nesten ikke er småbruk igjen i Norge, det gjør oss mer sårbar når vi ikke kan selvberget oss med mat. Jeg har alltid vært fasinert over det som vokser å gror også blomster, her har jeg ingen utdanning, kun livets glade blomsterskole.  Der har jeg drept, mishandlet, eksperimenterte, tryglet, elsket og  vært omsorgsfull alt i skjønn forening. Etter hvert har jeg de siste årene også forsøkt meg på å dyrke urter og grønnsaker, det er helt magisk.

Men denne tiden på året kan man ikke gjøre mye om man ikke har drivhus eller drivhustunnel, men tiden får vise om det blir noe av.

Min enorm interesse for blomster har jeg adopterer blomster eller fått avleggere, de er ytterst få av blomstene jeg har kjøpt.

Når jeg skal vanne alle plantene  tar det sin tid siden jeg har blomster over alt. Plantene mine får kun vann i potten eller skål, dette fordi bananfluer eller de små fluene ikke kan  klare seg når jorden er er knusk tørr. Så en av de tingene jeg har begynt å gjøre er å ha vann på skobrett, og sette blomstene på de.

Ofte gjør gjerne jeg dette om kvelden og de får stå til neste morgen. Det samme gjør jeg når de får næring i vannet. På denne tiden av året(vinterhalvåret) er blomstene i hvilemodus som naturen eller er. Det er da gjerne lett å vanne de for mye, og da blir det mugg i jorden og i verste fall kan roten da råtne. Ser du mugg i jorden, ta vekk det du ser, ha potten i en vid ytterpotte eller fat så den får lufte seg. Deretter lar du den tørke HELT INN. Man kjenner at plantene er tør om potten er veldig lett, eller man stikker en finger langt ned i jorden. Når man vanner fra bunnen og ikke oppe heller på jorden, unngår man over vanning og  får mindre skadedyr og bananflue.

Dette er den mørkeste tiden på året, og de vokser lite, trenger lite vann og næring. Dessverre så får de også litt lite lys, så noen av plantene sliter litt, men de kommer seg når det blir lengre dager. Jeg vurderer å kjøpe dagslyslampe eller pære slik at de som står inne i rommet får mer lys. Ting tar tid på denne tiden av året 😀 så jeg får se hva jeg roter meg til å gjøre

Et skobrett brett brukes for å vanne blomstene

To brett med blomster, og det er ikke plass til alle plantene på de brettene.

 

 

 

 

Når jeg ikke bruker sko brettene har jeg de under skostativet 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne får vann rett i potten. Denne reddet jeg fra den sikre død fra min datter Miriam. Etter hun så at de faktisk gikk ant å redde en allerede død plante, ble hun inspirert

Er du glad i planter eller i å lage mat?

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Blomster #dyrkselv #altranbode #DIY #morsmiddag #blomster

2 kommentarer

2 thoughts on “Min store hobby

  1. Jeg er veldig glad i grønne planter – og liker å lage mat 😀

    Det skobrettet er smart! har sett at flere har slike brett 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *