Last Updated:

Lammeskank i rødvinssaus

Categories Blogg, Kjøttretter

Høstens absolutte favoritt middag.

Beregn 1 lammeskank pr. person og rundsteik den litt i gryten før den settes på kok med vann og vin eller vinekstrakt og masse grønnsaker som gir god smak.

Jeg brukte bare ½ l vann og 5 ss vinekstrakt eller 1/2 flaske rødvin til tre skanker og måtte derfor snu de en gang eller to under koking. Jeg kokte de tidlig på dagen og la de så i en ildfast for og hadde litt vinekstrakt på, så stod de i kjøleskapet til jeg det nærmet seg mat. Da hadde jeg hele formen i ovnen i rundt 15 minutter på 200 grader.

Kokekraften stod og koste seg på platen og ble redusert(reduserte= koke inn så det blir mer konsentrert smak). Og når middagstiden nærmet seg hadde jeg i litt fløte, maizena (bruk ca 1 ½ ss maizena på ½ l væske), salt, pepper og smakte til med litt mer rødvin ekstrakt.

Retten ble servert med smørdampede grønnsaker (purreløk, gulrøtter, brokkoli og squash) og poteter.

Virkelig verd et forsøk!

#lam #lammeskank #fårekjøtt #høstmat #Sønndagsmiddag #lørdagsmat #helgemat #Nydelig #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips #Middag #morsmiddag #allergi  #Tradisjonsmat #Mat #fra #bunnen #Hjemmelaget #naturlig #glutenfrtitt #melkefritt

Gratis Tandblekningspenna

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *