Lammefrikassé

Categories Alle oppskrifter, Kjøttretter

Lammefrikasse er en tradisjonsmat som er utrolig godt, og heldigvis enkelt å lage både gluten og melkefritt.  Jeg har litt problemer med å bare lage” litt” av denne typen mat 😁. Men det gjør jo ikke noe, for man kan jo fryse og bruke en dag man må ha det litt lettvint!

Til 4 personer:

Rundt 1,2 kg lammekjøtt av bog, lår eller rett og slett fårikålkjøtt

2.3 terninger buljong eller 2 ss pulver buljong, sistnevnte foretrekker jeg (husk buljong kan inneholde hvetemel, så sjekk om du heller ikke kan ha gluten i maten)

Pepper

Dekk med vann, og sett på kok. Ta bort skummet som kommer når kjøtte begynner å koke. La kjøttet koke rundt 1 times tid.

Ca. 3 gulerøtter

1/2 liten kålrabi

2 løk

Sellerirot om du har, jeg var tom

Enten purreløk eller vårløk.  Ha i på slutten av koketiden

1/2 pose frosne erter om du liker det, ellers kutter du det ut.  Ha i på slutten av koketiden

Ca. 1 1/2 dl fløte /laktosefri eller plantebasert fløte som jeg brukte (det finnes veldig mange forskjellige typer å få kjøpt, og alle har sin favoritt. Mange liker Gryr, den er veldig god på smak, men den tåler ikke jeg av en eller annen grunn)

Ca. 3-4 ss maizena

Når kjøttet har kokt rundt en times tid, renser man og deler grønnsakene opp i litt store gode biter, og har de i med kjøttet. Kok til kjøttet er ferdig, da har man litt av kraften sammen med fløte/fløteerstatningen og blander ut maizenaen, og heller den i frikasseen under omrøring. Kok opp, og smak til med mer salt, pepper og buljong, og eventuelt mere fløte om det er ønskelig. Server med kokte poteter

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

 

#tradisjonsmat #hjemmelaget #lammefrikass #lam #fårekjøtt#Kjøtt  #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips #søndagsmiddag #helgemiddag #Middag #morsmiddag #allergi #mat #fra #bunnen #På #pannen #hjemmelaget

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *