Last Updated:

Kyllingfilet med prøve laging av Bretagne saus

Categories Blogg, Kyllingretter, Saus

Det dukker stadig opp nye typer sauser, men siden jeg sjelden kjøper ferdigmat tar det gjerne litt tid før jeg får det med meg. Bretagne saus har jeg fått servert noen ganer og det smaker godt, så derfor tenkte at jeg måtte prøve meg på det en dag. Det jeg gjør da er å se på hva som er i posesausen og lager noe tilsvarende uten tilsetningsstoffer selvsagt.  Sausen ble god den, men smakte ikke helt som jeg kan huske den gjorde. dette har nok med at jeg brukte mandelmelk i, og det kan ikke sammenlignes med fløte. Så neste gang må jeg enten få tak i en alternativ fløte eller laktosefri fløte.

Er det noen som har en lur måte å lage denne sausen på uten melkeprodukter, tar jeg imot tips med glede.

Kyllingfileten steikte jeg på pannen med salt og pepper.

Forsøk på Bretagne saus:

2 dl mandelmelk (brukte jeg, men tror nok fløte eller annen fløteerstatning vil gjøre sausen rundere)

2 dl vann

1 terning hønsebuljong

1 løk

Smør til surring av løken

1 ss tomatpure

1/2 lime eller litt sitron

2 ts paprikapulver

Chilipulver

1/2 ss maizena

Salt

Pepper

 

Rens og del løken og surr den i smør, ha i resten og gi det et oppkok under omrøring. Smak til med salt og pepper, og eventuelt mer krydder.

#Bretagne #saus #kylling #filet #middag #middagstips #morsmiddag #glutenfri #melkefri #hjemmelaget #enkelt #godt

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *