Last Updated:

Hvorfor knekke av buketter av grønnsakene?

Categories Blogg, Grønnsaker

Hei en lørdags morgen :-D. Jeg har en nabo som mener jeg bør dele min kunnskap om ditt og datt som jeg forteler hene om når vi går på tur. Det blir aldrie kjedelige turer, og det er ikke bare meg som snakker da he he.

Men tilbake til hvorfor man bør knekke av bunter på for eksempel blokål. Knekker man av en bunt fra blomkål, så knekker de der det er naturlig for blokålhode å miste en del, og de har fra naturens side en effektiv måte å heale/reparere den flaten slik at den holder på næringstoffene. Dette gjelder alle grønnsaker som man kan knekke/dele noe fra som salat, brokkoli, hvitløk osv. Om man skjærer  av i stede for å knekke av, har man mistet  veldig mye av næringstoffene i maten, og det vil man jo ikke.

Men skal du bruke hele blomkålen eller salaten spiller det mindre rolle, da skal den ikke i kjøleskapet igjen.

Viste du det fra før?

 

Blomkålen før jeg knakk av en bun
Det var ikke lett å få et hodt bilde av knekkflaten, men vær nysgjerrig å forsøk selv !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#blomkål #blomkålsuppe ##grønnsaker #frukt #middag #middagstips #mors #middag #hverdags #tips #Frukt.no #Nrk.mat #oppskrift #mors #middag #morsmiddag #Spis #opp #maten

 

 

 

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Hvorfor knekke av buketter av grønnsakene?

    1. Når det gjelder tap av næringsstoffer, forsvinner visse vitaminer etter at en grønnsakene er kuttet, de er spesielt stor tap av vannløselige vitaminer som C og B vitaminer. Fettløselighet vitaminer er ikke så lett fordampende. Som jeg forsøkte å skrive i innlegget, når man knekker av feks. asparges så knekker de der de er svakest, der naturen har bestemt at de gir etter, da har grønnsakene en egen evne til å stanse tapet av vitaminer og mineraler. Men når vi kutter hvor som helst, så klarer de ikke å stanse tapet på samme måte. Håper dette er forståelig.

      1. Det er ikke det at jeg ikke forstår hva du mener, men jeg tror ikke det er sant. Om noe skulle det faktisk vært motsatt, da sårflaten blir veldig mye mindre med et rent snitt kontra et brekk, men en eventuell fordamping av vitaminer vil uansett være helt minimal og i alle fall begrense seg til akkurat sårflaten.

          1. Du som, i motsetning til meg, er så godt opplest har kanskje noen forslag til kilder jeg kan lese meg opp for å bekreftet det du hevder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *