Hvordan lager man gave esker

Categories Blogg, DIY

Min kreative kusine Reidun viste meg hvordan man lager gave esker. Når man bare får det litt inn i fingrene er det ikke så vanskelig, men for å si det slik så ble det noen krøllede ark før jeg fikk det til. Jeg anbefaler å ikke begynne med alt for stivt papir, jeg begynte med printerpapir. Jeg har skrevet etter beste evne under hvert bilde, steg for steg.

 

Man må ha et helt firkantet papir, dvs. at det må være helt firkantet. Er arket 36 cm, ja da må man klippe eller skjære til lengen på arket så det også er 36 cm. Jeg tok to ark å skar de til samtidig, siden jeg skal lage lokk også.

 

Her har jeg klippet av det som er lenger en bredden på et a 4 ark. Bare legg den til side. Har du klippet to ark som meg, da legger du også det ene arket til side.

Det er jo litt siden Reidun var her, så jeg måtte tenke litt hvordan jeg fant midten. Men jeg brettet bare arkene begge veier lett, så det ble en svak stripe begge beier.

 

 

Så skal man brette inn alle hjørnene mot midten, slik at de er helt sammen.

 

 

Det er veldig viktig å bruke en saks eller lignende å stryke kantene godt ned, dette gjelder for hver eneste brett.

 

 

 

 

 

 

 

Da ser det slik ut når du åpner

 

 

Nå skal man brette begge sidene mot hverandre, husk å presse ned kantene.

 

 

 

Så åpner man arket igjen, snur arket og bretter de to andre sidene på samme måte

 

Da ser arket slik ut når det brettes ut.

Da skal man begynne å brette kantene på esken.

Spissene skal mot hverandre

Og her begynte jeg å slite, for det var litt vanskelig å tenke logisk he he. Men brett inn der jeg har fingeren, på begge sider.

Når man har brettet kantene inn, så skal den fliken(hjørnet/trekanten) som står opp, brettes ned og inn i kassen. Da er ene siden ferdig, og man gjør det samme på andre siden.

Så gjør man akkurat det samme på andre siden.

Når man skal lage lokket, gjør man akkurat det samme, utenom at man da ikke må brette alle hjørnene helt  inn mot midten,  altså det må være mellomrom. Dette er for at lokket  må være litt større en esken for å kunne sette det på.

 

 

#diy #Miljøvennlig #Bærekraftig #Innpakking #av Spiselige #julegaver #Mat #Lag #julegaver

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *