Hjortebiff med soppstuing av traktkantarell

Categories Hjort

Jeg er en sanker, det er det vel ingen tvil om, så at jeg har traktkantarell  i fryseren er vel ingen overraskelse. Nå har jeg ikke sanket hjorten, men kjøpt av en lokal bonde, det er kalv så kjøttet er så mørt som smør.

Kjøttet steikte jeg i et helt stykke, siden det var et lite stykke. Men fordelen med å steike helt, er at det blir enda mer saftig.

Biff steiker jeg alltid på same måte, og det er full varme på pannen til alle sidene er brune, så skrur jeg av platen og lar kjøttet ligge. Etter rundt 20 minutter gjentar jeg prosessen, hvor  mange ganger jeg gjentar dette kommer ant på hvor stor stykke er. Men sjelden mer en tre ganger. Når det er hele stykker, så kjærer jeg de opp, er de for rå for noen, så tar jeg de stykkene fem sekund på hver side, så er de perfekt, uten at de blir tørr eller er rå.

Soppstuing  gjorde jeg megaenkel denne gangen:

Til 4 personer

1 pakke sopp eller så mye sopp du ønsker å bruke

1 god klatt smør ikke vær beskjeden

Ca. 3 dl fløte eller som jeg bruker alternativ fløte som det finnes mange typer av, bruk den du liker å tåler

1 buljongterning eller ca. 1/2 ss lys buljongpulver (noen buljongtyper inneholde gluten)

Pepper

og eventuelt salt

Steik soppen i smør, ha i fløte/erstatning og buljong og gi det et oppkok, la det stå å trekke noen minutter. Smak til med salt og pepper.

Ellers hadde jeg til blomkål, grønne erter og steikt tomat og poteter.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

middagstisp

#hjort #biff #av #Sundt #godt #hjemmelaget #plukk #selv #sank #fra #naturens #skattekammer #morsmiddag #Middagstips #helgemat #mat #fra #bunnen #Glutenfritt #melkefritt #Uten  #egg #melk #gluten #allergivennlig #sopp #kantarell Traktkantarell

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *