Hjemmelaget blomkålsuppe på 1 2 3

Categories Grønnsaker

Det er nydelig blomkål for tiden, og da må man ha det i dag.Jeg og noen naboer var å handlet blomster og gikk på tur og det skjerper matlysten, så jeg kastet meg over grytene da jeg kom hjem.   Suppen er så kjapp å lage at posesuppe ikke kan lages kjappere.

Til 2-3 personer:

1 blomkålhode

9 dl vann

ca 1-2 dl fløte (laktosefri om man trenger det, eller man kan bruke kokosmelk/soya/rismelk eller kun vann

2 hønsebuljong eller grønnsaksbuljong terninger

2 ss maizenamel

En god klatt smør

Salt

Pepper

Ønsker du noen ferske urter i kan du gjerne bruke det, i dag hadde jeg en hånd persille i.

Sett rundt 2 dl vann og buljong på kok, skjør blomkålen opp i  biter og ha de i pannen, og la det koke under lokk i rundt 5 minutter.

Ta pannen bort fra platen og ha i smør, resten av vannet, fløten og maizena og rør godt til maizenanen er ut rørt, sett pannen på platen og la det hele koke opp under omrøring, smak til med salt og pepper.

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Hjemmelaget blomkålsuppe på 1 2 3

    1. Datteren min har laget denne to ganger på to dager, hun har at på til kjøpt enda mer blomkål for å lage flere dager. Det må være et positivt tegn ja 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *