Last Updated:

Hagelykke

Categories Blogg, Planter

Det finnes ikke noe bedre en denne tiden på året, da spretter det ut knopper og det kommer tittende opp fra den brune jorden som så død ut. ÅÅÅÅ som jeg elsker denne tiden!

Her er en liten oppdatering av hva som skjer på terrassene.

 

Se hva som dukket opp i en potte ute på terrassen Smallungeurt eller Pulmonaria angustifolia som er det latinske navnet. Denne har jeg ikke plantet så fuglene vet hvordan den har havnet her, men noe så nydelig vil jeg mer en gjerne ha så jeg er veldig glad jeg ikke har luket den bort.

Vårløken jeg plantet for nøyaktig en uke siden, har virkelig begynt å skyte opp.

 

Begonia og georgine er trillet ut i vårsolen for å få sol og varme. De står inne om natten enda.

 

Jeg har skrudd noen små jul på skapdrivhusene, så kan de flyttes etter vær og vind.

 

Skaugumbegonia

 

Georginen har ventet med å titte frem, den jeg hadde i fjord var dessverre ødelagt så dette er en ny knoll.

 

 

Dette er en annen type begonia med mye mindre blomster. Det morrsome er at her kommer de opp to selv sådde tomater, da slipper jeg å kjøpe det.

Lollo rossoen har skutt fart i varmen, så de må jeg prikle.

Kornblomster på gang

 

Lobelia

 

Her er det kommet ville blomster i potten, jeg synes de er nydelig så de skal få bli.

Gressløken vokser mange cm hver dag, så den koser seg.

Løpstikke vokser også i rekordfart. Den smaker buljong, og er nydelig i supper og gryter.

 

Oreganoen har overvintret

Mojito planten som jeg kaller den, selv om den heter mynte strutter av livslyst.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#hage #balkongbonde #Vårløk #dyrkselv #diy #planter #terrassebonde #balkongbonde #Bonde #terrasse #dyrkpåterrassen #morsmiddag #mynte #mojito ##løpstikke #Oregano #Begonia #tomatplanter #Gressløk #lollorosso #dyrksalat #Georgine #Kornblomst #Smallungeurt  #Pulmonariaangustifolia #hagelykke

4 kommentarer

4 thoughts on “Hagelykke

  1. Så artig når der spirer overalt hos deg:)
    Jeg har ikke planter på veranda. Jeg har kjøpt stemor som plantes senere:)

    1. Jeg har vel i grunnen ikke plantet ut, for det er det fortsatt fare for frost. Men jeg tar det ut og inne 🙂. Men her i Bergen er vi stort sett heldige med at det er nokså milt og lite frost, så vi kan være litt tidligere en dere. Klør i fingre med å fylle opp alle krukkene mine.

  2. Smart med hjul på de små drivhusene, sånn at du kan trille dem hit og dit, ut og inn 🙂 Og så herlig med urter, spiselige ting som spirer! Kanskje er det nettopp fuglene som har bragt deg den blå overraskelsen 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *