Last Updated:

God gammeldags sviskegrøt

Categories søtegleder

da jeg lagde den sviskekaken/Islandskaken, begynt jeg å tenke på sviskegrøt, og siden har den vandret hvileløst rundt i hode mitt. Slik at hode mitt får litt fred, bestemte jeg meg for å bare få den laget. Det er den enkleste desserten man kan lage, den er billig og veldig god.

1 pakke med svisker

Ca. 1/2 dl sukker  (jeg brukte 2 ss sukker, men jeg spiser så lite søtt at jeg syntes den nesten var søt nok bare med sviskene)

7 dl vann

1.5 ss potetmel Pluss litt kaldt vann å røre det ut med

Ekte vanilje kan man ha i om man ønsker det, men er ikke et møst. Jeg hadde 1/2 ts i.

Sett sviskene på kok med vann, og la de koke i rundt 20 minutter, ha i sukker og eventuelt vanilje etter smak. Bland potetmelet ut i litt vann, og hele de i sviskegrøten i en stråle, og rør godt hele tiden. Blir grøten for tykk, har man i litt mer vann, blir den for tynn, blander man litt mer potetmel og vann og gjentar prosessen. Men husk at den blir tykkere når den blir kald.

Server med fløte/fløteerstatning som jeg bruker,  og eventuelt sukker.

 

 

 

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#Sviskegrøt “sviskekompott #tradisjonsmat #dessert #Norsktradisjonsmat #Hjemmelaget #matfrabunnen #motsmiddag

2 kommentarer

2 thoughts on “God gammeldags sviskegrøt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *