Last Updated:

Fra en gammel elektrisk ovn, til en ny lampe!

Categories Blogg, DIY

En gammel ovn fra Finn, ble en helt ny lampe. Jeg har sett slike ovnen bli “pimpet” mange ganger, men aldri hvordan det har gjort det. De fleste har jeg har sett som har gjort dette har satt inn en sokkel i bunnen. Men jeg ville ha leddlyslenke med fjernkontroll, da kan man dimme, og ha den fargen man ønsker seg, og det trekker nesten ikke strøm. Dette er selvfølgelig ingen god lyskilde, men en unikt innslag  i heimen.  Da jeg skulle lage oven så søkte jeg på nette for å se hva folk hadde gjort, men det var ingen som hadde lagt ut steg for steg, så da legger jeg ut hvordan jeg har gjort det.

 

Jeg kan skifte farge som jeg vil, og dette ser jo ut som ovnen står på full styrke. Her kan du se en liten snutt 

Jeg kan skifte farge som jeg vil, og dette ser jo ut som ovnen står på full styrke.

 

Og her litt mer vanlig lys.

 

Jeg begynte med å skru opp skruene i bunnen av ovnen. For ikke at det skal bli noen skader, så må stikkontakten ikke stå i. 

Da mutrene var løsnet var det enkelt å vippe opp elementene. Jeg forsøkte først å beholde alle ledningene, men innså fort at dette ville bli umulig for min del å få til.

Så jeg klippet alle ledningene av. Elementene bestod av to deler, og de gikk fra hverandre, men da fikk jeg rengjort både elementene og ovnen.

 

 

 

Dette var dekselet som var rundt elementene.

Jeg klippet av ledningen, det jeg burde gjort før jeg satte i den nye ledd lysledningen var å tre den igjennom de hvite  hylsen som dere ser på bilde. Men det tenkte jeg ikke på før jeg hadde festet ledd lysene og da var det for seint.

For å klare å få elementene ned i ovnen igjen måtte jeg ta av denne boksen, mulig noen som er litt mer smidig i fingrene en meg vil klare det uten å ta den bort.

Det var bare å bruke en tang å bevege på noen tapper så falt den ut. Jeg måtte ta av bryteren, men den satte jeg på etter på.

Jeg kjøpte leddlyslenke med lim på, så når jeg hadde funnet ut hvordan jeg skulle ha det, så tok jeg av tapen så hang det. Men før det så måtte jeg ta ledningen igjennom hullet på ovnen, så på best mulig måte inne i elementene. Du ser det er en dynamo, den skal strømmen kobles til i, og leddlyslenken. Dobbelt sjekk at ledningen blir liggende på rett sted, for når man har limt på leddlyslenken, får man ikke gjort så mye mer med den.

 

Det var her jeg burde ha tenkt meg om å satt i den vite dingsen, men jeg skal lure det til på et vis.

 

 

 

 

 

Så satte jeg elementet med  lyslenke rundt tilbake i ovnen, skrudde mutrene på, og satte bunne i og skrudde i skruene.

Fjernkontroll for å skru på og av, og dimme og skifte farge på lyset.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

##DIY #gammelovn  #gammelelektriskovn  #Grønnovn  #Gammelovntillampe  #Lampeavgammelelektriskovn #DIY #diy #Gjenbruk#morsmiddaglagerlampeavgammelovn #Morsmiddag

8 kommentarer

8 thoughts on “Fra en gammel elektrisk ovn, til en ny lampe!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *