Denne middagen har både et vilt navn og ingrediensliste. Har hørt om denne retten, men aldri laget den, og som sant skal sies  så har jeg dårlig erfaring med banan i middagen. Lenge før jeg jeg fikk barn, hadde jeg en kjæreste som skulle lage plukkfisk, men hadde litt lite poteter, så han tok banan i for det var jo samme fargen. Men nei, det var grusomt rett og slett, og med den middagen friskt i minne satte jeg tennene i middagen med noe skepsis. Men jeg ble positivt overasket, det ble en veldig fin balanse i retten, mellom søtt og salt og smaken generelt. Tommelen opp Klikk for å se vedlegg

 

Til 2 personer

1/2 grillet kylling eller man kan for eksempel kjøpe 4 overlår å steike med litt grillkrydder

1 ts oregano

2 dl fløte/plantebasert fløte Laktosefri kan du lese om innholde i den her. Jeg brukte plantebasert

Ca. 1 dl sweet chili saus Man kan ha i mer eller mindre alt etter hvor sterk man ønsker sausen.

1 banan

Ca. 100 g bacon

Ca. 50 g peanøtter enten usaltede eller saltede, jeg brukte salte

Friske urter

Bruker du grillet kylling så deler du den i biter og legger den i en ildfast form. Om du steiker kyllingen, så deler du den opp når den er ferdig steikt, da steiker du baconet samtidig. Dryss på oregano, ha i renset og delt banan. Bland fløte og chilisaus og hell det over, ha på steikt bacon, og sett formen i ovnen på 220 g i 15-20 minutter. Når du tar ut formen, så har du på friske urter om du har, og peanøtter. Server gjerne med kokt ris.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#flyvendejakob #Kylling #bananimiddagen #peanøtter  #lørdagsmat #helgemat #Nydelig #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips #Middag #morsmiddag #allergi  #Tradisjonsmat #Mat #fra #bunnen #Hjemmelaget #naturlig #glutenfrtitt #melkefritt

18 kommentarer

18 thoughts on “Flyvende Jakob

  1. Åh for en gledelig overraskelse! Dette fikk jeg servert hos en venn av min eks mann for lenge lenge siden. Husker navnet godt. Den mix’en av salt & søtt er helt uimotståelig! Jeg har forsøkt noen ganger, men ikke kommet helt i mål . Bacon og fløtebasert chili – har jrg nok ikke husket. I dag prekeverte jeg endel kyllingoverlår fileter. Nå tror jeg jammen det blir flyvende Jacob her snart! 💃Det er så digg!!

  2. En flyvende Jakob …. har aldri hørt om retten…. og med banan…. kanskje man kan bruke annen frukt også/isteden for? For jeg tåler ikke banan… 🙂 Men den så veldig fristende og god ut 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *