Last Updated:

Fersk lammekjøtt med løksaus

Categories Alle oppskrifter, Kjøttretter

Jeg har kjøpt et helt lam, og laget pinnekjøtt av sidene til jul, og delt resten opp og fryste ned i porsjoner, utenom det jeg har gitt i gaver. Fantastisk godt kjøtt fra Kvamme gårdsmat i Arna. Dette lammet har definitivt hatt det godt.

Dagens middag fikk en noe annen tilnærming en normalt, for i dag bestemte jeg meg for at det ble lam et eller annet. Inspirasjonen var så lav, at jeg bestemte meg for å dele opp kjøttet og begynne å koke det, så fikk jeg bestemme meg mens kjøtte putret. Det viste seg å være en lur taktikk, for da den deilige lamme lukten, begynte å bre seg i huset, ja da våknet sansene. Og jeg tenker ofte på det eldre som sitter på sykehjem med dårlig appetitt,  og ikke blir stimulert av god matlukt, og  med mat som ikke burde blitt servert til noen.

Men dette smakte nydelig godt, og er enkelt å lage til.

 

Til 2 personer:

Ca. 500 g kjøtt av bog eller annet lammekjøtt.

Smør til å steike kjøttet i eventuelt olje om man ikke tåler melkeprodukter

Ca. 4 dl vann

2 løk

1 hvitløk (kan sløyfes)

Har du purreløk så ha gjerne det i også, det gir nydelig smak i tillegg  til at det gir en nydelig fin farge

1 dl fløte eller plantebasert fløte som jeg brukte

2 ss maizena

1/2 ss eddik

1 ts sukker

Salt

Pepper

Eventuelt litt buljong, 1 terning.

Siden jeg hadde en noe spesiell begynnelse med lammekjøttet, som jeg delte og steikte lett, før jeg hadde på vann og kokte det til det var mørt. Hvor lang tid det tar for at kjøtte skal bli mørt kommer ant på flere faktorer, hvor store stykker kjøtte er i, og viklet type kjøtt man bruker. Mitt kjøtt brukte rundt 1.5 timer.  Så kan det gjerne vært naturlig å steike løken sammen med kjøtte først. Men i dag ble det ikke slik, så da kjøttet begynte å bli ferdig kokt, så renset og delte jeg løken i skiver, og hadde det i pannen med kjøttet, og salt og pepper i. Da kjøttet og løken hadde fått kokt godt sammen, blandet jeg fløte og maizena, og helte over kjøttet, så lot jeg det få et oppkok under omrøring. Deretter smakte jeg til med eddik og sukker og litt buljong. Om man ønsker buljong vil avhenge av hvilke kjøttstykke man bruker, mitt kjøtt var beinfritt og da kreves det gjerne mer smak en om man hadde bein på kjøttet.

Jeg hadde kokte poteter og gulrøtter til.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Fersk lammekjøtt med løksaus

  1. Så deilig å la seg inspirere av luktesansen! Dette både ser og høres fantastisk godt ut! De er sannelig heldige de som fikk ferdig oppdelte kjøttbiter av deg også. 🤗😃😋

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *