Last Updated:

Fårikål på fårikålens dag

Categories Alle oppskrifter, Blogg, Kjøttretter

Jeg var så heldig å få komme på fårikål middag hos Randi Iren, det var bare så godt at jeg spiste til jeg rullet. Randi Iren bruker ha litt mel mellom lagene, og da brukte hun Toro sitt lyse mel siden jeg må ha glutenfri mat, personlig har jeg aldri mel i fårikål.

Til ca. 4 personer:

Ca. 1.5 kg ferskt fårekjøtt(bog eller bryst)

Ca. 1.5 kg kål (en stor kålhode)

2-3 ts salt

Vann så mye at det dekker kjøttet, når kålen har sunket litt sammen. Ser du at det er litt lite vann, så fyll på etter at kålen har falt sammen.

Mel om du ønsker det (glutenfritt om du trenger det)

2-3 ts hel pepper .  Hjemme har jeg har kjøpt en liten hylse som er laget til å ha i fårikålen, slik at en slipper all hel pepper i maten. De får en kjøpt på noen matbutikker.

 

Del kålen opp i litt store biter. Legg kål og kjøtt lagvis i en panne med litt salt i mellom. De er ikke uvanlig at noen har mel mellom lagene, det gjør aldri jeg, men ønsker du det, så strør du det melet du tåler mellom lagene mellom kål og kjøtt. Ha på salt, pepper og vann.

La det koke i rundt 1-1/2 time til kjøtte er mørt. Rør forsiktig av og til.

Server med poteter til.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Lammekjøtt  #fårekjøtt #høstmat #Sønndagsmiddag #lørdagsmat #helgemat #Nydelig #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips #Middag #morsmiddag #allergi  #Tradisjonsmat #Mat #fra #bunnen #Hjemmelaget #naturlig #glutenfrtitt #melkefritt

5 kommentarer

5 thoughts on “Fårikål på fårikålens dag

  1. Jeg er så heldig at jeg “slipper” å spise fårikål siden jeg ikke tåler kål. Dessuten liker jeg ikke å tenke på at det kan være en av sauene jeg spiser som kommer fra gården til mora mi og samboeren. Men ikke så ille at jeg vil være vegetarianer, altså! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *