Last Updated:

DIY sengekant til Alf

Categories Blogg, DIY

Alf har arvet en gammel seng fra da jeg var liten, jeg har ikke klart å kaste den, så den har stått litt rundtomkring. Nå kunne jeg jo ikke vite om jeg fikk noe barnebarn, og selv da er det jo ikke sikkert de ville ha sengen, men takk og lov ville de ha den til Alf, mitt første og nydelige barnebarn. Sengen er min bestefar som har laget, og det er skikkelig solid arbeid han har gjort.

 

 

Men nå er alf blitt så stor at han ikke ligger i ro i sengen lenger, så da vil de ha sengekant til sengen. Siden det er en skuveseng, så har jeg syd to sengekanter, for gavlen og bunnen er hele.

Jeg var på stoff og stil, men da tenkte jeg kun på å kjøpe stoff og utstyr til å sy bukser til Alf, og da jeg kom hjem innså jeg fadesen. Derfor måtte jeg bruke det stoffet jeg hadde, og det var i grunnen alt for elastisk, men veldig søtt og mykt. De er små løver på stoffet, helt nusselig synes jeg.

Her er det ferdige resultatet av en av de. Dette er den andre jeg sydde, for den andre ble bare rot og ikke fin. Men da har jeg fått erfaring på hvordan det skal gjøres. Når jeg skal sy ny skal jeg finne et stoff som ikke er så elastisk.

 

For å lage en side brukte jeg er stoff som var så langt og bredt som jeg trengte, ganger to, og pluss søm rom. Skal du lage til sprinkelseng slik at den går rundt hele sengen, så tar du mål hele veien rundt (to langsider, to endesider og husk å legge til rikelig søm rom).

Man trenger:

1.Stoff med litt fasthet, men fortsatt mykt siden en liten skal ligge godt mot den)

2. Tråd som passer til

3. Fyll til å ha inne i sengekanten, jeg fikk tak i noe som var laget av ull, de brettet jeg i to.

4. Gummistrikk eller det du ønsker å sy i for å kunne knytte sengekanten til sengen. Jeg syns strikk er best, for da kan man lett tilpasse etter sprinklene. 😊😊

For å få to deler, altså fremside og bakside, klippet jeg stoffet i to deler. På den først jeg sydde lagde, sydde jeg den sammen som en pute og fylte fyllet inn i, men det ble ikke fint.

Fyllet klippet jeg like stort som ene delen av stoffet. Og her var det jeg gjorde en generaltabbe!!! Jeg tenkte helt feil, så foret kom på fremsiden av stoffet. Man må legge begge stoffene mot hverandre, og pass på at mønsteret ligger samme vei, for det glemte jeg. Og så legger man fyllet opp på det igjen.

Man må nå kutte opp strikk eller bånd som man skal sy inn i sengekanten. Man må ha to på hvert punkt og med jevne mellomrom mellom

Strikkene la jeg inn på begge sider mens jeg tråklet alle delene sammen.

Jeg hater å tråkle, men her var det uunngåelig, så jeg brukte ført nåler, og så tråklet det sammen.

 

 

Jeg hater å tråkle, men her var det uunngåelig, så jeg brukte ført nåler, og så tråklet det sammen.  Og la inn strikkene etter hvert.

 

 

Etter å ha syd alm med maskin, så den slik ut, da var det vare endene igjen å sy. Jeg valgte å vrenge den igjen, å sy den ene siden på maskin, og den andre sydde jeg med hånd etter jeg hadde vrengt den på retten igjen.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#DIY #sengekant #sengekanttilbabyseng #sysengekanttilbabyseng #sysengekanttilsprinkelseng  #Syingavbarneklær #syselv #diy #Sybuksetilbaby #morsmiddagsyr #Morsmiddag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “DIY sengekant til Alf

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *