chop suey

Categories Kjøttretter

Ti 4 personer

500 g biff

Kjøttet skjæres opp i tynne strimler.

Marinade:

4 ss soyaolje (glutenfri om man ikke tåler gluten)

3 ss olje

2 ss riseddik

1-2 hvitløkfedd

Rens og del hvitløken, og bland alt sammen og ha kjøttet i. Marinere kjøttet en time eller mer(jeg lot det stå natten over).

1 løk

2 gulerøtter

1/2 paprika

1/2 korg Sjampinjong

En skive sellerirot (Bruk gjerne stangselleri om du har)

Litt tørket ingefær

4 dl vann

1 ts buljong/1 buljongterning

1 ts maizena

Eventuell pepper og salt

Finn frem grønnsakene, rens og del de i biter(vil du ha andre grønnsaker så bytter du ut, eller legger til og trekker i fra, det er veldig vanlig å ha vannkastanjer, babymais og bønnespirer i. Men det hadde jeg ikke. Man kan også bruke asiatisk frossen wokblanding. Kjøtte bør ha stått rundt 30 minutter på benken før man begynner å steike på kjøttet slik at det ikke er for kaldt når man begynner å steike. Steik kjøttet og grønnsakene og bland vann og maizena, og ha i buljong.  (bruker du buljongterning bør denne være løst opp). Hell blandingen over kjøtt og grønnsaker, og la det få et lett oppkok under omrøring.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER


#Wok #Chopsuey #kinesisk #middag #middagstips #oksekjøtt #biff #asiatisk #Mat #Glassnudler #risnudler  #Morsmiddag #glutenfri #melkefri #Matfrabunnen #hjemmelaget

6 kommentarer

6 thoughts on “chop suey

  1. Jeg trodde først det var sopp suey da jeg så bildet 😀 Takk for tips om vannkastanjer! Det er det lenge siden vi har hatt her i huset. 🙂

    1. Jeg synses i grunnen ikke det finnes godt. Men jeg mistenker at det er som med Sjampinjong på boks som er helt uspiselig, hadde man fått det ferskt ville man likt det.

          1. Tror de har det i de fleste store matvarebutikker. Du finner det som “selvplukk”, ved grønnsaker, og putter så mye du trenger i en papirpose.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *