Å gjøre det selv, eller hotell.

Categories Blogg, Dikt av Ove

Høsten har mange plikter, man må pakke ned sommeren som knapt var innom, og ikke for å snakke om å måtte bytte om til vinterdekk.

Jeg er så heldig å ha verdens beste dekkhotell, nemlig hos bonusfamilien min. Jeg får kaffe og kake, mens Ole er ute å strever med å bytte dekkene på bilen. Den tror jeg er vanskelig å nå. Så dere som ikke er så heldig som meg, kan lese dette artige diktet av Oven!

Det er en ting mange av oss nå snart må gjøre.
Ja, noe som avhenger av både forhold og føre.
For de fleste er dette i dag bare en lek
og en trenger ikke lenger å være sterk og sprek.

I gamle dager var det helt andre boller
og ikke som i dag, når en på Pcén skroller
og bestiller en time på et fasjonabelt hotell,
så har du med sikkerhet, i alle fall ditt på stell.

I de hårde dager, måtte vi gjøre jobben selv,
med hjulkryss, jekk og en masse med hell.
For sterk måtte en den gang også være,
for å løse mutrene og dekkene fra garasjen bære.

Å få mutrene løs var ikke bare, bare det heller
og en måtte ofte ta løpefart fra garasje eller kjeller
og håpe på at tyngden av kroppen var nok,
til at mutteren løsnet, da den krysset traff, med et sjokk.

Hvem som gikk av med den endelige seieren,
kom alltid an på staheten til mutteren og eieren.
For til sommeren, da vinterdekkene skulle få fri.
Så strammet vi mutrene, så de ikke opp igjen skulle gli.

Som kjent, så kommer straffen, når dekkene atter må skiftes,
dersom du gjør det selv da og det ikke med kortet på hotellet viftes.

Den eneste tingen de da må huske å gjøre,

er å etterstramme mutrene, så de er klar til alle forhold og føre.

  Bilde og dikt av Ove Dyrstad

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

 

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Å gjøre det selv, eller hotell.

  1. Så kjekt at det kom et dikt fra deg i dag også. Det var en veldig hyggelig overraskelse 🙂 Vi har et fasjonabelt dekkhotell, så da er alt på stell 🙂 🙂 Dekkene ble skiftet på fredag, så nå er vi “klare” for snø og is. Det vil si bilen er klar, mens vi andre mener at snø og is kan holde seg langt oppå fjellet! Ha en fin uke både du Ove og til deg Randi!

    1. Ja, sesongen for vinterdekk kommer om vi ønsker den eller ikke. For min del, så kan snøen holde seg så langt oppe på fjellet, at vi ikke kan se den med kikkert… Men, det er min mening….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *