Last Updated:

17 mai kake

Categories Søte gleder

Gratulerer med dagen 🎈🎶💕🎼🌞🇳🇴.

I fjord var bonusfamilien min her på besøk, og Margrethe hadde laget en nydelig 17 mai kake. Siden jeg skal ha besøk i dag, så bestemte jeg meg for å lage den i år, og takk og lov for jeg gjorde det, for dette tok tid. Dette er ingen hurtigkake når man skal lage den som en 17 mai kake. Det er en ostekake som man kan lage enklere om man ikke skal ha den med gele i midten også. Da dropper man den blå gelen i midten, og ha gele bare på toppen og i ostemassen. Jeg har laget den laktosefri, siden en av gjestene mine ikke tåler laktose.

Et lite tips er å sette klokken på alarm mellom hver gang, jeg gjorde ikke det med siste runde gele, og dermed stivnet geleen litt for mye.

 

Dette er kaken Margrethe lagde i fjord, jeg har ikke fått avduket og pyntet min enda.

 

Jeg syntes det var litt mye å forholde seg til når jeg skulle lage den så jeg skal forsøke å lage denne oppskriften så punktvis som mulig.

 Kjeksbunn

Kaken skal ha en kjeksbunn, og man skal knuse kjeksene, jeg hadde det i en plastpose og brukte en kjevle å slå det i stykker med.  Smøret skal smeltes, og så har man i brunt sukker og kjeksene. Bruk en 24 form og legg kjeksbunnen utover, og tett inn til kantene. Sett den i kjøleskapet rundt 1 time

300 g havrekjeks (jeg brukte 2 pakker glutenfrie)

1 ss brunt sukker

100 g smør

Ostefyll 

1 pakke sitrongele

3 dl vann

Kok sitrongele etter pakkens anvisning. Sett den til avkjøling, den trenger minst en time på å bli kald nok, den skal være helt kald, men ikke fast.

400 g kremost naturell

120 g melis

3 dl fløte(laktosefri om du trenger det)

Bland alt sammen og ha i den avkjølte sitrongelen, rør godt så gelen blir godt blandet. Ha halvparten av av ostemassen opp over kjeksbunnen i kakeformen. Sett i fryseren i rundt 45 minutter. Rør av og til i resten av massen så den ikke stivner.

Blåbærgele

1 pakke blåbærgele

2 dl vann

Kok opp vannet og ha i gelen og rør i rundt 2 minutter til alt er godt oppløst. La gelen avkjøle.

Ha så gelen på ostemassen og sett den i rundt 45 minutter i fryseren.

Ostefyll

Da skal du ha på resten av ostemassen og sette den i fryseren igjen rundt 45 minutter.

Jordbærgele

1 pakke jordbærgele eller bringebærgele om du heller vil ha det

2 dl vann

Kok opp vannet og ha i gelen og rør i rundt 2 minutter til alt er godt oppløst. La gelen avkjøle.

Ha så gelen på ostemassen og sett den i rundt 45 minutter i kjøleskapet.

Pynt etter ønske.

I fjord lagde jeg en Pavlova kake, den er jo adskillig enklere å lage, og lett å lage melkefri, den er jo naturlig glutenfri.

 

Del gjerne innlegget med venner og familie.😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

 

#Pavlovaterte #Pavlova #kake #fest #17mai #glutenfri  #Kake #Laktosefri #Morsmiddag #dessert #bær #Ostekake #17maifargetostekake #17maikake #Bonusfamilien #glutenfriostekake #matfrabunnen #hjemmelaget #17maifering

6 kommentarer

6 thoughts on “17 mai kake

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *