Last Updated:

Gulasj suppe med lammekjøtt

Categories Kjøttretter, Supper

 Denne retten  er noe av det beste jeg har laget på lenge.

Jeg har en veldig god venninne som har bod en stund i Portugal, og nå er hun endelig kommet hjem igjen, i alle fall for en stund. Endelig er hun her og det var kjempekoselig å se henne igjen, og skravla gikk som vanlig. Men vi måtte jo ha noe godt og spise, og da falt valget på gulasj suppe, og jeg som har en plan om å spise litt ut av fryseren, og der lå det jo en pakke fårikålkjøtt. Normalt er det okeskjøtt man har i gulasj suppe, men å bruke lammekjøtt hevet smaken enda noen hakk etter min smak. Jeg elsker lammekjøtt, men er du ikke glad i det kan du bruke okeskjøtt.

1 kg fårikålkjøtt eller annet kjøtt som trenger noen timer koking. Det er en fordel å ha bein på kjøttet, det gir ekstra god smak.

1 liter kraft om du har, jeg brukte 1 liter vann og 3 ss buljong

1 1/2 løk

3 fedd hvitløk

1 glass tomatpurre

3- 4 store poteter

3 store gulerøtter

1 rød paprika (den glemte jeg å ha i)

1 purreløk

3-4 kvaster fersk oregano (du kan selvsakt også bruke tørket om du ikke har fersk 1-2 ts)

1 ts karve

1 1/2 ts røykt paprikapulver eller vanlig(den røykte setter et ekstra god spiss på maten)

Salt

Pepper

Steik kjøttet så det får en fin brunfarge, dette gir ekstra god smak, husk å steik ut av pannen med litt av vannet.

Grovdel løken og hvitløken gi gjerne disse også en omgang på steikepannen. Ha kjøtt løk, vann, buljong, tomatpurre og krydder i en panne og sett det på kok. La kjøttet koke i en times tid, så renser og deler man potetene og gulerøttene i treniner, og har de i suppen. På slutten av koketiden når kjøttet er mørt fisker man opp kjøttet så man får tatt bort bein osv. og delt de i biter. Rensk og del purreløken og paprikaen og ha de i suppen. Smak om suppen trenger mer salt, buljong eller krydder. Har  suppen blitt for tykk tar man i litt mer vann.

 

J

Jeg lagde glutenfri Focatccia til, det var en sikker vinner.

#gulasj #suppe #lammekjøtt #godt #sunt #middag #middagstips #morsmiddag #glutenfri #glutenfritt #melkefritt #laktosefri #blogg #matblogg

6 kommentarer

6 thoughts on “Gulasj suppe med lammekjøtt

  1. karidansen: Helt enig med deg, mitt har lagt i fryseren siden en gang det var til 49 kr kg. 😀 På tide å bruke det før det kommer nytt til høsten. Suppen er den mest smakfulle jeg har spist på lenge, så den anbefales. Det blir masse god mat. Kan jo fryse porsjonsvis.

  2. Fette så godt ut. Lager den nesten på lik måte da den spises mye i hjemlandet. Bruker bare ferske tomater som jeg hakker selv. Gulash passer godt til å fryses i porsjoner også til seinere bruk. Ha en fin dag videre

  3. Beste suppa jeg vet om. 😍 Har aldri prøvd med lam, men har en pk. lammebog jeg skulle brukt opp. Eneste er at bogkjøttet er saltet. Kan det brukes og så droppe å tilsette salt i suppen? Evt. vannes ut før bruk? 🤔

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *