Last Updated:

Hjemmelagde fiskekaker

Categories Fiskeretter

 

Herlighet så godt, jeg tok opp tre kaker hver fra fryseren, men de ble litt knapt for vi spiste egentlig etter at magen var mett :-). 

Det vanskeligste med å lage fiskekaker er å få tak i skikkelig fisk, som hyse eller lyr. Jeg fryser ned i poser og tar opp så mange jeg trenger av gangen. 

Til 1 kg skinn og beinfri filet av hyse eller lyr (kan ikke bruke fryst fisk)

2-3 ss potetmel

1 ss salt (dette virker kanskje mye, men fisk trenger mye salt).

½ ts muskat (har en ikke dette, så sløyfer det sløyfes)

5-7 dl melk (Jeg bruker en boks 3 dl laktosefri fløte og resten vann til 2 kg fisk for jeg tåler dårlig melk)

Fisken må være skinn og beinfri, den kan ikke ha vært frossen, og fisken og melken må ha samme temperatur. Ha fiskefileten og salt i en foodprosessor, og la maskinen gå til farsen er fast og litt seig i konsistensen. Ha i potetmel og muskat og bland det i fisken, og begynn å spe med litt og litt væske. Ikke ha for mye væske i av gangen. Hvor mye væske man trenger i deigen vil avhenge av hvor fersk fisk man bruker, jo ferskere fisken er, jo mer må væske trenges i farsen. Lar man farsen stå før man bruker den vil den bli fastere, så har man vært litt for ivrig med væsken og farsen føles for tynn, settes den kalt en stund så blir farsen lettere å jobbe med. Det er lurt å koke/steike en prøvekake for å se om det er nok salt i før man begynner å steiker/koker, da har man sjans å korrigere smaken om det trengs. 

Nå kan man lage det man ønsker av fiskemat, fiskepudding, fiskekaker, fiskeboller, eller suppeboller eller fiskekarbonader, man også kan ha i løk, urter osv. Se HER  

Fiskekaker formes så store som man ønsker (feks. spiseskje stor), steikes på begge sider til de er gylden brune, og gjennomsteikt. Skal man ikke spise kakene med det samme, men fryse de eller varme de opp seinere, trenger de ikke steikes helt igjennom, for da varmer man de jo igjen.  Fiskekaker er ferdigsteikt på rundt 7-10 minutter litt avhengig av størrelsen, ikke bruk for sterk varm.

Jeg varmet kakene på steikepannen på lav temperatur, kokte poteter og gulerøtter og smeltet smør til. 

 

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Hjemmelagde fiskekaker

  1. Charlotte: Da har du gått glipp av noe nydelig godt 🙂 Men ser jo den at det nesten ikke er noen som lager slik mat lenger, så da er det jo ikke så rart at du ikke har smakt. Ser det ut som noe du kunne prøvd deg på å lage?

  2. Kanskje det ikke er så mange som vet at det går an å lage det? Eller kanskje noen synes det blir for mye jobb? Ja, dette må jeg jo absolutt prøve på! Morsomt å lage nye ting 🙂 Må bare få tak i ordentlig fisk først!

  3. Charlotte: Ja fisken er den største utfordringen å få tak i. Har du food prosessor er det veldig enkelt å lage. Du kommer til å bli overasket av hvor enkelt det er, og hvor UTROLIG godt det er.
    hadde du bod i Bergen skulle jeg invitert deg på middag så du kunne fått smakt 🙂

  4. Har ikke food prosessor, så det får jeg låne av mamma. Tipper hjemmelaget fiskekaker er MYE bedre enn de man får kjøpt i butikken. Men sånn er det jo med det meste – best når man lager det selv. Hehe ja, eller så får jeg ta å si ifra neste gang jeg er i Bergen, så kommer jeg på middag 🙂 Liker Bergen by utrolig godt, så kommer absolutt til å ta turen dit flere ganger 😀

  5. Charlotte: Lag fiskekaker sammen med din mor, da blir det dobbel glede :-). Du får si fra når du kommer så skal fiskekakene være på bordet he he

  6. De fiskekakene kan jeg lage til min sønn også! Han har gluten-melke og eggehviteallergi. Ellers lagde jeg deilige pannekaker til meg idag. Jeg tok 3 egg, rømme og fløte og hvetemel,mye muskat og salt og littegrann sukker. Hadde i revet ost og stekte små lapper i olivenolje og litt smør. Spiste med tyttebærsyltetøy. Nam nam!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *