Hjemmelaget fiskepudding

Categories Fiskeretter

I dag var familien Moss_Iversen Lundegård på besøk, og de ønsket seg fiskepudding til middag. Jeg syntes nå det var veldig hverdagslig, men de mente at dette er så uvanlig mat å få at var festmat 🙂 Og for så vidt er jeg ikke uenig i det :-).

Klokken skulle stilles denne helgen og jeg ble helt forvirret av tiden, og sendte melding til Margrethe, om hva klokken egentlig var. Og så gikke jeg ut i hagen å ryddet litt greiner, og hadde glemt mobilen inne. Så da jeg tenkte at nå er det vel på tide å gå inn igjen så jeg får laget middag før de kommer. Og jeg fikk helt bakoversveis for klokken på veggen viste at det var bare 20 minutter til gjestene skulle komme, og jeg hadde ikke begynt på middagen en gang. Jeg føk rundt og ordnet og kokte, og da middagen var ferdig, syntes jeg det var rart at de enda ikke var kommet. Jeg tok opp mobilen for å sende en ny melding for å spørre om det var noen missforståelser, og det var da jeg oppdaget at klokken på veggen ikke var stilt, så jeg hadde laget middagen en time for tidlig he he.

Ja ja da fikk jeg tid å lage den lynkjappe eplekaken også:-) (oppskrift på kaken finner du HER)Har du noen gang tatt feil av tiden i disse snutidene?

Siden alt ble i en felande fart fikk jeg ikke målt opp hva jeg hadde i sausen, men jeg kan ta sånn rundt regnet.

Fiskepuddingen:

1 kg skinn og beinfri filet av hyse eller lyr (kan ikke bruke fryst fisk)

2-3 ss potetmel

1 ss salt (dette virker kanskje mye, men fisk trenger mye salt).

½ ts muskat (har en ikke dette, så sløyfer det sløyfes)

5-7 dl væske (Jeg bruker en boks (3 dl) laktosefri fløte og resten vann til 2  kg fisk)

Fisken må være skinn og beinfri, den kan ikke ha vært frossen, og fisken og melken må ha samme temperatur. Ha  fiskefileten  og salt i en foodprosessor, og la  maskinen gå til til farsen er fast og litt seig i konsistensen. Ha i potetmel og muskat og bland det i fisken, og begynn å spe med litt og litt væske. Ikke ha for mye væske i av gangen. Hvor mye væske man trenger i deigen vil avhenge av hvor fersk fisk man bruker, jo ferskere fisken er, jo mer må væske trenges i farsen. Lar man farsen stå før man bruker den vil den bli fastere, så har man vært litt for ivrig med væsken og farsen føles for tynn,, settes den kalt en stund så blir farsen lettere å jobbe med. Det er lurt å koke/steike en prøvekake for å se om det er nok salt i før man begynner å  steiker/koker, da har man sjans å korrigere smaken om det trengs. 

 Bruk en brødform, kakeform eller lignede, smører den godt, og fyller den opp med fiskefarse,  forvarm ovn til 120 grader. Sett formen nederst i ovnen og la den stå i rundt 45 minutter. Her igjen vil størrelsen på puddingen avgjøre om man må ha mer eller mindre tid. 

Sausen:

1 liten løk

smør å surre løken litt med

ca. 1 dl laktosefri fløte

Litt vann fra de kokte gulerøttene

Litt vann jeg skylte ut av boksen med til sammen kan jeg tenke meg det var 5-6 dl  

2 grønnsaksbuljongterninger (sjekk at de ikke inneholder gluten)

1 stor ss maizena

Salt

Pepper

Jeg renset og findelte løken, surret den litt i pannen med smør (ikke høy varme for den skal ikke bli brun). Hadde så i buljong, kokevannet fra gulerøttene, og fløten, og denne gangen blandet jeg maizenaen ut i vannet fra fløtekartongen jeg hadde skylt ut av. 

Kokte opp sausen og smakte den til med salt og pepper.

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Hjemmelaget fiskepudding

  1. Jeg blir helt satt ut av denne snuinga jeg :-// Våknet kl 5 i dag tidlig…på hotellet…Men det var vel kl 6 egentlig da… Og det er jo fast tid for meg egentlig 😀

  2. frodith: Ja det er ikke det gøyeste som er nei, jeg hørte at Russland hadde kuttet det ut, og Finland vurderte det også. Våknet grytidlig også, det er ikke jeg vant til.

  3. Dette vil jeg kalle festmat! Ja, en kan bli forvirret av den klokka. Jeg var glad for det nå i helga, for jeg hadde senvakt i går kveld og tidligvakt i dag!

  4. karidansen: jeg hadde bare fri men ble lurt av meg selv som ikke hadde stilt klokken 🙂 Nå er den ordnet og jeg håper å klare det etter dette 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *