Svinefilet med rødvin og soyasaus

Categories Kjøttretter

Egentlig var jeg tenkt å grille siden solen har tittet frem i Bergen. Det blåste det litt mye, og akkurat da vi skulle begynne å tenne på grillen forsvant solen, og da er det ikke mye koselig i kulden, og til slutte hadde jeg jammen meg ikke tennvæske heller så da ble det på kjøkkenet som vanlig :-D.

Jeg kjøpte en hel svinefilet på 500 g

Den steikte jeg som jeg gjør meg biff, først på stekt varme på begge sider, og skrur så av platen mens fileten ligger i pannen, der får den ligge i minst 20 minutter å hvile seg, før jeg gjentar prosessen en gang til. og nå kan du ha på salt, pepper eller de krydderne du ønsker. Når den har fått vilt minst 10 minutter skjærer jeg den opp, er den da fortsatt for rød tar jeg å har god og varm panne og are legger de ned på pannen, teller til tre og snur de, og gjentar på andre siden. Ta de så av pannen og legg de på fat, nå er de perfekt. 

Saus: 

Sausen ble knakkende god, men den hadde litt grå trist farge, men det får heller gå.

En god klatt smør (tåler du ikke melkeprodukter bruker du melkefritt smør)

1/2 løk 

1/2 kinahvitløk eller 1 fedd hvitløk

1 1/2 dl rødvin

Jeg kokte også ut pannen jeg hadde steikt kjøtte på og hadde det i sausen.

1/2 dl soyasaus (tåler man ikke gluten må man bruke glutenfri soyasaus, det får man nå kjøpt i de aller fleste dagligvarebutikker)

Pittelitt salt om det behøves

Pepper

Slik gjorde jeg det:

Jeg renset og delte løken og surret den i pannen, så hadde jeg i rødvin og soyasaus og lot det koke i mellom 20-30 minutter (da reduserer man sausen og den blitt fyldig). Da brukte jeg en stavmikser å moste løken, men det er klart man kan ha løken hel, men når man bruker stavmikser blir sausen litt mer fyldig. 

Smak til med pepper og eventuelt salt.


Det ble bare helt nydelig, jeg hadde steikt aubergine, paprika, squash og sukkererter til samt kokte poteter for jeg synes det er godt å kneke potetene i sausen 😀

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Svinefilet med rødvin og soyasaus

  1. Jeg er veldig glad i soyasaus 🙂 Passer til det meste. Her har det også vært sol, men dårlig med grilling her i sentrum… i leiligheten…Og orker ikke sånn engangs-grill i parken..Nei, her ble det kinesisk…Jammen glad vi har han Uncle … ;-D Ha-ha

  2. frodith: He he he ja ikke sant. Ikke mye grilling på meg heller du, jeg kjøpte grill for tre år siden og har fortsatt ikke rukt den 😀

  3. Becca Alexandra:Bor man i Bergen er man bare veldig glad for at solen viser seg i det hele tatt, faktisk så glad at vi slipper alt vi har i hendene og løper ut 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *