Plukkfisk med gulerot og vårløk

Categories Fiskeretter

Det er utrolig kjekt at gjestene ytrer ønske om middag, da slipper jeg tenke på middag den dagen. Plukkfisk er vel det enkleste man kan lage, men veldig godt.

Man kan gjerne bruke rester av saltet eller annen fisk, har jeg en liten rest av fisk putter jeg det i en boks i fryseren til den er passe full, da bruker jeg den til et eller annet. I dag hadde jeg ikke rester så det saltet skrei i, og for å få litt mer rund smak hadde jeg i litt raspet gulerot, og vårløk setter også god smak og ikke minst farge. 

                                        

Til 3-4 personer:

2 gode stykker salt fisk gjerne torsk eller rester av fisk Ca. 250-300 g

4 poteter

1/2 sellerirot (gir fantastisk god smak, men ønsker du å kute den ut tra du 2-3 poteter til)

2 gulerøtter

1 bunt vårløk

Smør til du er flau ca. 100 g (tåler man ikke melkeprodukter bruker man smør uten melke, det er som oftest uten salt, og da må du gjerne ha mer salt i)

Litt pepper

Salt om nødvenig

Rensk og kok poteter og selleri til de er møre. Trekk fisken, og rens den godt for skinn og ben, det er få som liker å spise pinnsvin ;-D.

Mos potetene og selleri med en morter eller i maskin sammen med smør, ha i den renskede fisken, og ha i litt pepper. Skrell gulerot og rasp den på det groveste på rivjernet, ha det i og eventuelt litt opp på plukkfisken. Ha også i  renset og findelt vårløk. Om du trenger mer salt og pepper har du i det.

 

 

11 kommentarer

11 thoughts on “Plukkfisk med gulerot og vårløk

  1. . Margrethe: Utrolig koselig da, det er en stor ære, tusen takk 😀 Er det noe må du spørre uansett, kan jeg så svarer jeg deg gjerne 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *