Italiensksalat

Categories Grønnsaker

Denne oppskriften er det sikkert nærmere 30 år siden jeg skreiv ned i kokeboken min, jeg var kokkelærling, og måtte gjennom en llllaaaannggg liste av ting jeg skulle kunne mestre. Og kokkeprøven bestod jeg heldigvis med glans, noe jeg ikke trodde på forhånd siden jeg plutselig følte at jeg i grunnen ikke kunne noe he he

Men slik er vel gjerne mange av oss  mennesker som  er alt for perfeksjonister, og det er ikke bra, man skal glede seg over å tilberede mat. Som dere sikkert forstår har jeg kastet  den “ikke god nok” delen  på havet, den trengte jeg ikke lenger. Anbefaler andre å gjøre det samme, det er utrolig befriende, ikke bare på matlaging men helt generelt. Kanskje jeg må presisere at noen ganger må man være nøye, men det er ikke ofte. 

Italiensk salat  er vegetarrett om man ikke har i skinke, og det har jeg ikke tatt i av flere grunner, den ene er at da får salaten en kort holdbarhet siden skinke blir veldig fort sur, og man kan jo bare ta i etter hvert, eller ha på skiven selv. En annen grunn er at jeg synes at vi spiser veldig mye kjøtt, og det gjør ikke noe å ha  mat noe pålegg uten kjøtt. Hva mener du om saken?

 

 Ca. 2 dl majones enten kjøpt eller hjemmelaget oppskrift finner du HER

30 g sellerirot

1/2 -1 eple 

30 g kål

60 g gulerot

6-8 biter sylteagurk

salt

pepper

Et tips for en litt friskere salat kan man ha i en spiseskje av laken som sylteagurken har lagt i. 

Ønsker du å lage majonesen begynner du med det


Eple er ikke kommet med på bilde, for jeg kom på det når jeg nesten var ferdig.


Rens alle grønnsakene, og rasp eller bruk foodprosessor å rive de, sylteagurken er gjerne lettest å hakke med kniv. Ha alt i en skål og ha majones i og bland godt sammen, smak til med salt og pepper. Og det kan være godt med en skje av kraften fra sylteagurken om du ønsker den litt friskere. 

 

 

Her ser dere den ferdig blandet, og så hadde jeg i litt av kraften fra sylteagurken, da blir den mer løs i konsistensen. 

 


 

6 kommentarer

6 thoughts on “Italiensksalat

  1. Enkelt og greit 🙂 Italiensk salat laget jeg en del før ungene kom til verden – så her snakker vi langt tilbake. Jeg hadde ikke selleri i, men liker den smaken godt. Så da kommer enda et spørsmål, kan stilkselleri også brukes eller er roten best?

  2. margarites: Ikke ofte jeg lager heller, men har tenkt lenge på at det hadde vært godt. Sellerirot er mye mildere i smaken en stangselleri, men liker du smaken pø stangselleri så går jo det veldig fint. Du kan jo begynne med bare litt å se, slik at den ikke får dominere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *