Hjemmelaget majones

Categories Dressinger

Majones er utrolig godt, og hjemmelaget er enda bedre  Hjemmelaget majones er enkelt å lage, men nå er det nå en gang slik at alt er enkelt når man har gjort det noen ganger :-). Og jeg kan love deg at jeg har ødelagt masse mat før jeg har fått det til, noe ganger har jeg fått det til etter andre forsøk,  og andre ting har jeg fortsatt ikke fått til og  har vel i grunnen gitt opp he he (kan ikke helt huske hva, men dette er heldigvis hjernen sin vidunderlige måte å glemme våres tabber). Det er litt utrolig at jeg ikke har lagt ut oppskrift på majones før, var i grunnen overbevist om jeg hadde gjort det, men fant den ikke når jeg leitet. 🙂 Slik kan det gå 🙂

Har du forsøkt deg på å lage majones noen gang?

Et tips før man setter i gang for aller første gang ,er å ta ut alle ingrediensene en stund før slik at de er rom temperert, da kan det være enklere å få det til. For orden skyld, så laget jeg kun halv porsjon. 

4 eggeplommer

1 liten ts med sennep, man kan bruke mer om man liker at den smaken blir litt mer fremtredende.

1 ss med enten sitronsaft, limesaft eller vinedikk

salt 

Pepper

2 dl rapsolje (man kan bruke den oljen man ønsker, men rapsolje er en nøytral olje, og den inneholder en del omega-3 som vi ikke kan få nok av i kostholdet vårt)

Først må man skille eggene, dvs. at man må knekke egget ,og skille eggeplommen fra eggehviten.

Ikke kast eggehviten, den kan du bruke til andre ting som i en grateng, sufflé, pavlovakake eller rett og slett i en omelett, viste du forresten at man kan fryse eggehvite? 

Har du stavmikser er det enklest å bruke den, men man kan godt bruke en vanlig visp men det kreves selvsakt litt muskler i armene ;-).

Eggeplommen tar man i en smal skål om man skal bruke stavmikser, bruker man visp bruker men en passe glassskål. 


Så har man i alt ingrediensene utenom oljen, og visper dette godt sammen, dette er veldig viktig for et vellykket resultat for å få   majones stiv og ikke en suppe.

Nå kan man begynne å ta i litt olje i eggeblandingen, det er veldig lurt å begynne ytterst forsiktig, da er det lettere å få et vellykket resultat. Pisk veldig godt mellom hver gang du har i olje. Etter vert tåler blandingen mer olje, og det er bare til å ha i større dose olje av gangen. Det kan hende du må bruke mer eller mindre olje, dette vil være avhengig av hvor store og hvor ferske eggeplommene er. Men det er ikke mye til eller fra. Ønsker du mer salt, pepper eller mer sennepsmak har man det i til slutt 🙂 

For å si det slik, majonesen er holdbar i kjøleskapet i rundt 14 dager, men jeg tror neppe den blir så gammel her 😉

 

 

 

18 kommentarer

18 thoughts on “Hjemmelaget majones

  1. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Nå ja det skulle nå i grunnen bare mangle t jeg får til å lage majones, det er liksom ikke første gang 😉

  2. Det ser jo lett ut når jeg bare leser og ser på bildene dine…noe annet å gjøre det selv. Jeg spiser veldig lite majones – men liker det – så denne hadde nok godt ut på dato hos meg. Kanskje jeg skal prøve meg en gang jeg skal ha folk på brunsj besøk 🙂

  3. Eg lagar majones kvar jul, i alle fall, for då er det tradisjon å lage mors heimelaga italiensk salat. Eg brukar òg litt av kvita i lag med eggeplomma. Til no har eg brukt soyaolje, men kan godt vera at eg prøver rapsolje ein gong.

  4. Den får du her: 1 eggeplomme, ca halvparten av kvita, 1 eggeglas sitron, 1/4 ts salt, 1/4 ts salt, 1/4 ts sennep, rør litt i hurtigmixer. Sett hurtigmixaren på full styrke og tøm i 1/2 fl soyaolje i tynn stråle.
    Eg lagar som regel dobbel eller fleiredoble posjonar. (det med eggeglas er litt difust, men det blir ca 1/2 saftig sitron,)

  5. Oldemorbloggen: Hm, der er vel et av de stedene som blir litt sånn ute og kjører :-))) Men får forsøke igjen, som jeg skriver får jeg leve etter. “øvelse gjør mester” 🙂

  6. Oldemorbloggen: Ok takk, da skal jeg rette på det. Nei det med eggehvite i majonesen har jeg aldri fått til, men jeg får prøve meg igjen når jeg er tom igjen 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *