Last Updated:

Krumkaker

Categories Julekaker

Krumkaker er vel nesten de enste julekakene jeg egentlig spiser selv, og det er for jeg kan bruke de til dessert eller  med annet tilbehør til.

Resultatet av en dobbel porsjon, litt mye arbeid men herlig å være ferdig.

Disse krumkakene er virkelig gode å lage, de faller ikke fra hverandre og smaker nydelig. Oppskriften fikk jeg av min fantastiske venninne Grethe, og så har jeg bare byttet ut hvetemelet med glutenfritt mel. Så om du ikke trenger glutenfrie krumkaker, bruker du bare hvetemel.

2 store egg

200 g sukker

150 g smeltet smør

150 g potetmel  (er naturlig glutenfritt)

150 g Toro sitt lyse glutenfrie mel (tåler du gluten kan du erstatte med hvetemel)

2 dl vann

10 dråper sitronessens

Pisk eggedosis av egg og sukker, sikt melet i røren vekselvis med væsken.

Røren skal være ganske tynn.  Det kan være en fordel å la røren stå rundt 15 minutter før man begynner å steike den, for da setter den seg litt er min erfaring.

Har du ikke den kromkake formeren, kan du bruke skaftet på en tresleiv.

 

For å forme skåler, bruker du en skål, glass eller lignede og legger kromkakene. Kakene er utrolig varme, jeg brukte en rein kjøkkenklut å la over kakene når jeg formet de som skåler.

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *