Kreolsk inspirert ørret

Categories Fiskeretter

Denne retten smalt i sikringsboksen, men for noen smaker! Er du glad i litt sterk mat må du prøve denne.

For evig mange år siden var det en Kreolsk restaurant i Bergen, der var vel min aller første smaksvekker, det var mat som var totalt forskjellig fra Norsk tradisjons mat, jeg var bergtatt og dypt forelsket etter første bit. Men det tok ikke lang tid før de begynte å fornorske maten, og da ble det aldri mer det samme. Av en eller annen grunn har jeg aldri  laget kreolsk mat selv, så nå var det på tide.  denne oppskriften fant jeg på God fisk.

 Kreolsk mat er sammensatt av amerikansk, afrikansk, spansk og fransk mattradisjoner og er mat som  ble laget av den fattige delen av befolkningen i Louisiana, og de bruke de råvarene de hadde og gjerne rester, de brukter også masse forskjellige krydder, er det rart jeg elsker denne maten.

 

600 g ørret eller laksefilet, uten skinn og bein, (jeg bruker ørret, er ikke glad i laks)
1 ss  salt, gjerne grovt om du har
2 stk  tomat (jeg brukte cherrytomater siden jeg laget kun en porsjon, og det var de jeg hadde)
1 stk  løk 
2 fedd  hvitløk 
1 stk  paprika, rød 
2 ss  smør 
0,5 ts  timian, tørket 
1 ts  paprikapulver 

2,5 dl vann

1 fiskebuljong terning eller grønnsaksbuljong

(0,5 ts  tabasco ) Jeg hadde ikke tabaco  så jeg brukte følgene ingredienser i stede for Tabaco)

3 chili med frøene

Ca. 1 1/2 ss eddik

Siden fisken er forsaltet, og det også er salt i buljongen trenger du mest sannsynlig mer salt

Legg fisken på et fat og strø på salt, og la den stå i rundt 10 minutter. Rens og del hvitløk og løk, og skjær opp i forholdsvis små biter(og chili om du ikke bruker tabaco), surr i en panne. Del tomtene i biter (ønsker du å ta skinne av må du skolle de først, jeg hadde skallet på), ha også de i pannen og la de få litt varme. Ha så i vann, buljong og krydder (og tabaco om du ikke bruker chili), la alt få koke godt sammen, de må minst få stå å putre i 5 minutter, gjerne litt til slik at smakene  virkelig får godgjort seg. Skyll saltet av fisken, del den i litt gode biter og ha den i sausen, fisken skal  bli gjennomkokt, det tar bare noen minutter.

Det passer godt med ris til.

                                       

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Kreolsk inspirert ørret

  1. spisogspar: Tusen takk, det var virkelig godt, liker du litt sterk mat anbefaler jeg deg å forsøke. Du kan jo bare ta i mindre chili 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *