Pilau

Categories Kyllingretter

Utrolig hvordan man finner nye oppskrifter. Jeg var på Spar på Valla som er nærbutikken min, det er en veldig hyggelig  butikk, alle hilser og smiler når jeg er der. Det er viktig å ta vare på nærbutikken om man vil beholde den. To ungdommer er spesielt smilende og virker så glade, og på en av mine handleturer kom vi inn på hvor de var født. Han ene var fra Tanzania og han andre fra Kongo om jeg ikke tar feil. Og vi snaket om mat, noe som gjerne ikke er en stor overraskelse. Og jeg innså at jeg egentlig ikke ante noe om hvilke retter eller mat som var vanlig i disse landene. Derfor googlet jeg, og kom til en rett som viste seg var fra Kenya, he he ikke akkurat, men ja ja.close enough 😉  

Det var faktisk ikke enkelt å finne ser du. En veldig god rett, som var enkel å lage og smakte  eksotisk. Nå hadde jeg ikke alle krydderne, så jeg fornorsket den 🙂

Til 2 personer

2 kyllingfileter 

1 løk

1 purreløk

1 kinahvitløk eller 2 fedd hvitløksbåter

1 dl ris

Ca. 3 1/2 – 4 dl vann (risen må få nok veske for å bli kokt, så ha på mer vann om det blir for tørt)

3 poteter

1 gulerot

2 terninger av kyllingbuljong 

2 ts kanel

2 ts kardemomme

1 1/2 ts nellik 

1 ts salt

1/2 ts pepper

Gressløk eller andre urter til pynt

Skyll risen godt og la den stå i en sikt eller lignende å få renne av seg. Rens og del løk, gulerot og poteter og del i passe store biter. Kyllingen skjæres også opp i biter. 

Begynn å steik løk og kyllingen, når dette er blitt gyldent har man i risen og krydderet,og  lar det få frese litt. Ta på vann og ha i buljong, poteter og grønnsaker, og la alt koke til risen er ferdig, dette kommer litt ant på hvilke ris man bruker, men  rundt 20 minutter bør man regne. På slutten av koketiden smaker man til med salt og pepper. Klipp over friske urter om du har.

                                                         

 

 

14 kommentarer

14 thoughts on “Pilau

  1. Persen: Ja når man hører at det skal være kardemmome, nellik og kanel i middag er krydder vi bare forbinder med kaker, og det funker, da er det verd å prøve noe nytt 🙂

  2. Mariann Sæther Tokle: Anderledes og uvant smak sammensetning , men kjempe godt, har spist det tre dager etter hverandre 🙂 Lammefrikasse er jo bare nydelig mat, det skal jeg ha en dag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *