Pakore Indisk mat

Categories Tapas

For en liten stund siden så jeg 4 stjernes  middag der han stortingsrepresentanten fra venstre som er fra India laget mat. Helledussen så godt det så ut, deriblant  laget han Pakore, og fant oppskriften til han kokken i programmet Ole Martin Alfsen, og den brukte jeg med noen små justeringer. Denne oppskriften har jeg virkelig gledet meg å lage, og helledussen de ble gode! Jeg hadde ikke fått med meg at man skulle ha dip til, så det ble økologisk ketchup til. Men du kan finne diverse forslag til dip og dressinger under kategorien dressinger klikk HER

Pakore er laget av kikertermel som er naturlig glutenfritt, jeg kjøpte det på helsekost men det finnes også på litt større butikker. 

 

 

Deig

250 g kikertermel

1 1/2 dl farris eller lignede mineralvann eller kefirmelk (jeg måtte bruke en del mer veske en det som stod i oppskriften)

1 ss bakepulver

2   ts salt

1 ts 

1 ts malt chilipulver

1 ts garam masala (kan kjøpes i butikk eller lages selv, skal legge ut oppskrift snart)

1 ts malt korianderfrø

2-3 fedd hvitløk eller 1 kinahvitløk, om ønskelig

2 ss hakket frisk koriander

Opp kuttede grønnsaker 

100 g spinat

125 g løk

½ rød eller grønn paprika

75 g aubergine

100 g poteter (jeg hadde ikke poteter i, men en 1/2 squash)

5-10 dl olje til steking

Bland ut kikertmel med litt væske om gangen. Ikke bruk opp alt med én gang. Røren bør være fri for klumper. Bruk visp til å blande ut væske eller sikt kikertemel. Tilsett krydder og bakepulver. La stå 10-15 minutter mens du renser og kutter grønnsakene.
Skrell poteter(eller squash) og løk, skyll grønnsakene og finhakk spinat, samt ternet løk, potet, paprika og aubergine i 1 x 1 cm store terninger. Bland med røren.
 Varm olje i en frityrgryte eller i en jerngryte. Prøv å steke én pakora for å se om oljen er varm nok og smaken er god. Hvis nødvendig, juster med krydder/kikertemel.
 Bruk to spiseskjeer til å forme og slippe pakoraen i varm olje. Etter 1-2 minutter bør disse vendes slik at de blir gjennomstekt. Når disse er gyllenbrune, kan de tas opp med en sil og legges på kjøkkenpapir for at overflødig olje skal renne av.

Serveres med enten tomat eller yoghurtbasert dip

8 kommentarer

8 thoughts on “Pakore Indisk mat

  1. Jeg har kikertmel og det er bra å spise for meg, må prøve dette 🙂 har du sett bloggen Alibabasmat? Han har innmari mye spennende. Han er her på blogg.no 🙂

  2. Mariann: Ja jeg anbefaler virkelig å lage, de var bare “litt for godt”, jeg spiste for mye he he. Har ikke sett den nei, må søke, tusen takk for tipset.

  3. Kjersti Sandnes: oj, det kan hende nå sjekke. Tusen takk for du sa fra. Dette liker sikker du Kjersti, det er smakfullt, saftig og helt anderledes en noe annet jeg har smakt. Tror jeg skal lage det i dag også he he.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *