Melkehjerter

Categories Små tips i hverdagen

Jeg liker ikke å kaste mat, men jeg er veldig glad i hjerter :-). Det hender at jeg får besøk og  som vil ha melk, og det blir alltid rester igjen, så hvorfor ikke fryse melken i hjerteformer. Siden jeg bruker et veldig begrenset mengde melkeprodukter, og aldri smaker melk selv, så hender det at jeg står i beit for en skvett melk til å ha i kaffen til de som kommer på besøk, eller i noe mat. Dette kan man selvsakt også gjøre med andre flytende ting, som feks. fløte. 

Jeg har kjøpt former på Ikea, og frøs melken først i de, og deretter tok jeg de frosne hjertene i en plastpose slik at de ikke skal ta mat fra andre matvarer. Når melk har vært frossen er det lett at den skiller seg, men om man bare varmer den litt, så er den like fin. Man kan ha hjertene i mat som trenger litt melk, eller en grei måte å få kjølt ned kakaoen i en fei også 🙂


Man kan gjerne blande kakao eller noe annet i hjertene så kan man ha de i iskaffe eller noe slikt, har dere noen ideer?

 

 

11 kommentarer

11 thoughts on “Melkehjerter

  1. Så smart. Husker når tvillingene var babyer, da frøs jeg morsmelk i isbitposer, sånn at jeg hadde litt når de begynte med grøt (som skulle blandes med melk og ikke vann) . Den holdt ikke lenge i fryseren da, men gjorde nytten sin de gangene de skulle ha den melkegrøten 🙂

  2. deler den seg ikkje? husker før i verden da man var på landet og de frøs melk for at den sku holde lengre om sommeren…….men syns den smakte så kornete etterpå
    nå er eg som deg bruker aldri melk….så her får folk fløte…eller ingenting med mindre de skal være her lengre enn en kopp te likssom 😀

  3. cuskima: Den korner seg om man ikke varmer den, med de fleste som kommer her vil ha i kaffen og da kan jeg bare varme den litt så går det helt fint :-)))

  4. cuskima: Du vet som kokk brukte vi ofte frossen melk, for det var av og til at vi hadde for mye og vi måtte fryse. Det var jo genialt å ha i sauser, supper og grøt osv. og da sprakk den ikke. Så man finner ut av ting på en praktisk måte 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *