Last Updated:

Prinsessekake til Mia som ble tre år.

Categories Søte gleder


Mia ble tre år 25 oktober, men ble feiret i dag. Det er rundt 20 år siden jeg laget en slik kake sist, så jeg ser at jeg har et forbedringspotensial 🙂


Utgangspunktet denne gangen ble Toro sin langpanne sjokoladekake ( den er glutenfri)og faktisk veldig god, men i stede for å lage den i langpanne hadde jeg røren i en rundt form med hull i. Det ble litt mye røre så jeg laget noen muffen av resten av røren. For at kaken skulle ligge støtt på fatet, måtte jeg skjære av bunnen. 


Siden jeg skal ha marsipan på kaken, må jeg ha på smørkrem, uten vil sjokoladekaken vise igjennom. 

Smørkrem er enkelt å lage om man har en kraftig mikser, for den bør piskes kraftig en god stund for  bli luftig å fin.

Jeg bruker kun smør (ekte smør, ikke noe margarin tull) og melis, hvor mye av hver avhenger av hvor stor kaken er. Jeg brukte 

300 g smør og ca. 1/2 pk melis. Det er bare snadder.


Jeg brukte en skje for å få krem ned i hullet på kaken.


Bruk en myk kniv eller en lang steikespade til å smøre kremen jevnt utover.


For at marsipanen skulle bli rosa brukte jeg konditorfarge, den hadde jeg i dagen før. Den blir veldig klissete om man ikke lar den få hvile før man kjevler den ut. det er viktig å bruke rikelig med melis når man kjevler den ut, ikke kjevl marsipanen for tynn, da blir den vanskelig å få på kaken.


Når man har tatt marsipanen på kaken, skjærer man av det som er overflødig, og så må man skjære et lite hull i kaken slik at dukken kan settes i midten. Før jeg satte dukken ned hadde jeg marsipan på overkroppen hennes også slik at hun fikk topp.De spisse brystene hennes ble en utfordring for de laget hull på marsipanen hele tiden he he,


Man må ta bena av dukken, uten blir den alt for lang. Litt makabert, men det er jo  Halloween i dag 😉


Mia er en utrolig glad og veldig omtenksom jente, hun var storfornøyd med kaken.


He he litt mer skremmende to barn her ja.


Nå ble æ skremt ja 😉 Bra jeg viste det var Theodor 


Ganske søt og blid til å være et spøkesle 

10 kommentarer

10 thoughts on “Prinsessekake til Mia som ble tre år.

  1. Herlige unger som kommer til å storkose seg 🙂 Og så flott kake, smart måte å lage prinsessekake på da 🙂 Du gjorde nå ganske bra da, selv om det var lenge siden 🙂

  2. Skjønner godt bursdagsbarnet var fornøyd med den fine kaka der 🙂 Skumle spøkelser..hehe..mer søte ja 🙂
    God natt og fin søndag :)))

  3. wow for en flott kake -du er jammen flink….litt inspirert av sånn dorullholder vi hadde før? bare mye finere altså 😀
    søteste spøkelse og skjellett :D:D:D

  4. ~Lin: Ler ja du får sakt det du 😉 Jeg har kommet ut av dette arbeide og ikke ser jeg så godt. MEN det er utrolig gøy å lage, Og Theodor og Mia er bare helt fantastiske barn.

  5. Sånn kake ønsket alltid min ynskte datter seg…men fikk det aldri. Skikkelig prinsessekake med rosa kjole, det må jo bare gjøre en liten bursdagsprinsesse glad! Jeg synes du klarte den helt fint jeg.
    Og de søte og skumle Halloween barna var helt herlige 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *