Lammebiff med rotmos og Bearnessaus

Categories Kjøttretter

 

For noen dager siden hadde jeg besøk, og da må man jo ha noe godt å spise.

Jeg hadde et stykke indrefilet av lam i fryseren og dette tinte jeg godt før jeg begynte å steike det. Det er en fordel om kjøtte får stå rundt en time på kjøkkenbenken før man steiker det, om det ikke er alt for varmt da vel og merke.

Når jeg steiker biff bruker jeg å ha god tid slik at jeg får tid til å la kjøttet hvile godt mellom hver steiking. DA blir kjøtte utrolig saftig og mørt. Jeg steiker kjøttet først slik at det blir brunt på alle sidene, så får det hvile i minst dobbel så lang tid. Så gjentar jeg prosessen, man kan godt gjøre dette dagen før man skal bruke kjøttet.

Man gjentar denne prosessen tre til fire ganger alt etter hvor stort og tykk biffstykke er. Trykker man på kjøtte og det er bløtt, betyr det at det fortsatt ikke steikt, man kan også bruke steiketermometer, det kan anbefales om man ikke er så vant til å lage mat eller er engstelig for å ødelegge biffen.

Det er uansett bedre å steike biffen for lite en for mye. Når jeg skal servere biffen deler jeg den i passe stykker, varmer steikepannen og har biff stykkene så vidt ned på pannen på begge sider før jeg legger stykkene på serveringsfatet. Dette blir garantert god og saftig biff. NAM NAM.

 

Rotmosen laget jeg av:

Sellerirot

Poteter eller man kan bruke blomkål

Smør

Salt

Pepper

Jeg renset og delte selleri og poteter, skylte godt, og satte de så på kok med litt vann. Når grønnsakene er ferdig kokte siler man av vannet og ha på smøre, bruk så enten en moser eller en stavmikser til å mose grønnsakene med. Smak til med salt og pepper.

Oppskrift på Bearnessaus finner du her  

 

17 kommentarer

17 thoughts on “Lammebiff med rotmos og Bearnessaus

  1. Utrolig godt med rotmos og biff. uansetthva en lager det av. Jeg er glad i kjøtt jeg også, og det blir mest lyst kjøtt.
    Laget her om dagen og minsten mente vi godt kunne ha kjøtt mye oftere?.
    Som deg. Jeg bruker god tid på kjøkkenet. Maten blir best slik.:)

  2. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Så bra vi er så enig 🙂 Det er ikke hverdagskost å ha biff for meg heller da, men sånn innimellom går alt ant 😉

  3. Det så svinaktig godt ut 🙂 Herlig 🙂 Her har det vært fiskekaker og spaghetti i dag 😀 Og nå er det popcorn 🙂 Ha en fin kveld <3

  4. Heldige meg som fikk nyte denne gode maten med koselige Randi. Takk for god mat og godt selskap. Skravle kunne vi. 😊

  5. Nam nam. Vi bruker mye biff og kyllingfilet til middag. Rotmos har jeg ikke prøvd, det bare må prøves. I morgen ville ungdommene at jeg skulle lage ytrefilet med fløtepoteter. De liker så godt når jeg lager helstekt ytrefilet som etter steking skjæres i skiver 🙂 Kanskje den er god med rotmos til 🙂

  6. Lisbeth Pedersen: Det bør du prøve, det får en helt annen mer fyldig smak. Husk å ikke vær knipen med smøret 😉 De fleste som har smakt mos med flere grønnsaker vil fortsette å spise det i stede for bare potetmos.

  7. frodith: Ja men det er vel godt. Popcorn er jo bare helt topp, spesielt når den blir laget på en skikkelig måte i panne med smeltet smør 😉

  8. Siv Svanem: Takk, jeg håper nå jeg kan inspirere til å tørre å forsøke, for det meste jeg lager er super enkelt å til. Du må bare spørre uansett hva det måtte være. Ha en nydelig fin dag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *